Hej!
Håller inte med dig helt Ola i diskus är vattenbyten mycket viktigt dessutom ska du veta att i Stockholm har vi ett mycket bra diskusvatten vilket gör att vi inte behöver laborera med vatnnet utan gör helt enkelt stora vattenbyten,Mvh Ann-Mari
Men du byter ju for att fa bra vatten! Det ar denna logiska kullerbytta som vissa reagerar pa. Om du har ett ensamt diskuspar dvs inte pa tillvaxt som du haller i ett akvarium pa 10 000 liter vatten samt kor biologiska filter, da kommer vattnet att vara battre an det du far ur kranen och vattenbyten skulle forsamra vattnet.
Du skriver att man inte BEHOVER laborera i STOCKHOLM. For det forsta sa ar inte fragan vad man behover gora utan om man kan gora och for det andra sa bor inte alla i Stockholm. Nu har jag dessutom inte tagit upp problemet med kloramin och inte heller resurssloseri, vaxthuseffekt och jordens undergang. Jag bor i Hull. Vattnet fran kranen stinker klor och ar hardare an pa Gotland. De flesta akvarister har byter inte vatten alls da det ar mer eller mindre giftigt for fisken, fast jag har inte sett nagra diskus i affarerna forstas.
Sedan ar (vuxen) diskus talig fisk som tal en "misskotsel" dvs de klarar sig och leker i farhallanden langt fran det optimala (inredda sallskapsakvarium i Uppsalavatten med byte 1/4 i manaden t ex). Det du beskriver ar inte att halla ett par for att de ar vackra i inredda akvarier utan for att dra upp fisk i saljbar storlek med sa fa problem som mojligt. Nu ar jag ingen diskusexpert men jag antar att 100% dagliga vattenbyten i oinredda akvarier ar det enklaste sattet att halla diskus, men inte det enda.
Sammanfattningsvis: Ja, jag vet att "alla" diskusexperter forordar stora dagliga vattenbyten, men de talar alltid om att dra upp fisk samt odling. Om du liksom jag har gjort staller fragan "men vad galler om man haller dem i ett sallskapsakvarium bara for att titta pa dem" sa mumlar de antingen att det rekomenderar de inte (=de har aldrig gjort det) eller sa sager de att de inte skiljer sig fran andra fiskar men att man maste se till att de far mat.
Och det var forhoppningsvis det sista inlagget i debbatten. Vatten ar A och O vilket gor att vattenbyten ar A och O om man inte lyckas uppfylla det pa annat satt.