imported
Hej!
Hej!
KajP du skulle sett dom blåhuvade Heckel jag såg på bild igår på föredraget i Spånga Af jag har faknken inte sett snyggare diskus någon annanstans,Mvh Ann-Mari PSMna drömmer snart om dom
nils42
Hej!
Mycket intressant....
Hur bedömer du kvaliteen på discus?
Hälsn Nils
imported
Hej!
Hej!
Bra form,färg,inge defekter,äter bra,lugn fisk för övrigt etc,Blåhuvad Heckel har den underbart rund fina form som man kan begära av en toppdiskus,det jag såg igår i föredraget slår ut allt jag hittils sett,Mvh Ann-Mari
kajp
Som jag sa innan Färg, form, fenor o ögat o ursprung är det viktigaste för mig. Detta kan du se relativt tidigt. Dock finns bara 4 grundfärger hos yngel o många ggr när de säljs har de inte fått vuxenfärgen. Många ggr sorteras kullarna också flera ggr om efter hur de utvecklas.
Ta Stendkert fisk t.ex finns ofta i butik i storlek 6,5 cm men finns Pidgoen Blood blue, Pidgeon Blood Red, Solid red fire. Klart inte de har inte färgat ut så man kunnat börja sortera dem.
Ta T.ex Eruption ( står för fullspotted) inte många i en kull blir eruption några 10% kanske Dessa säljs som eruption men först i storlek ca 10 cm de andra 90 procenten har redan sorterats bort o sålt som annat.
Sedan finns ju alltid din egna målsättning med fisken så klart. Jaghar klart med åren fått höga krav på min fisk. Men jag är säker på en sådan här hanne får man inte upp av någon billig stam. Tror då att chansen är betydligt större o få en vacker fisk som är svenskodlad. Framför allt mer prisvärd.
imported
Hej!
Hej!
Kajp den blåhuvade slår ut det mesta jag sett,Mvh Ann-Mari PS Snygg diskus
kajp
Som kuriosa kan jag säga att jag tog hem 25 av dessa De såldes dock snabbt o några gick kvar Den på bilden ovan är den näst sista som såldes hehe
O jag har en kvar av de 25. Ingen valde denna firre o idag är han kung i karet.
imported
Hej!
Hej!
Tog hem vad Kajp?De:)n på bild eller blåhuvad Heckel?Mvh Ann-Mari
nils42
Hej Kaj P!
Så otroligt granna discusar du har.
Vad heter sorten?
Hälsn Nils
nils42
Hej!
Ni är ju många, som kan discus.
Är det någon, som vet vad sorten heter?
Hälsn Nils
Falkoping-Andreas
Jaha då har man fått hem ett 70 tal yngel av red and white. Man kan se att det finns 3 olika sorter på dom då en del är väldigt röda i fenor och vissa helt rena utan minsta färg eller svart pigment. och någre har tendens att visa band i kroppen. De är nu som en 50 öring i storlek.
ps: Jag hjälper bara en kompis att dra upp dom då han har brist på tid för tillfället att ta hand om dom.
nils42
Så fint!
Har du någon aning om vad fiskarna ovan är för sort?
Hälsn Nils
kajp
Hej Kaj P!
Så otroligt granna discusar du har.
Vad heter sorten?
Hälsn Nils
Hej Nils Missat detta inlägg med det är vanlig Röd tukos.
nils42
Tja vanliga och vanliga.
Går jag i en akvarieaffär, är de inte alls vanliga.
Var hittar jag dem?
Hälsn Nils
imported
Hej!
Hej!
Nils du har fått mail av mig?!/Ann-Mari PS Leasing har fått in Tyskodlade diskus dock inte Stendker:)
nils42
Hej!
Det finns ju uppenbarligen många sätt, att sköta sina discusar på.
Somliga gör si och andra gör så.
Ni , som håller på med detta, låt säga mer "professionellt", hur gör ni?
Alla akvarister vill ju ha det bästa möjliga för sina fiskar.
Finns det någon tumregel att luta sig mot?
Hälsn Nils
drd
Hej!
Ja du Farbor Wilhelm dom kommer så fort f-skapet till kamera funkar,det är ju så roligt att Farbror Wilhelm följer utvecklingen det är ju inte alla som har en massa tomma akvarier hemma,jo jag har två tomma men se Farbor Wilhelm slår jag inte när det gäller antal tomma akvarier ha ha,Mvh Ann-Mari:)
Du är medveten om att det går att köpa en kamera för en tusing som fungerar ?
Det hade iaf jag lätt harklat upp för att slippa allas önskemål om att se alla dina diskus hela tiden Annmari ;)
Bara ett tips alltå......
nils42
Hej Ann-Mari!
Jag hoppas, att du snart får igång din kamera och kan skicka bilder på ( hoppas jag ) fina discusar. Tyvärr är jag inte bortskämd med det.
Hälsn Nils
nils42
Hej!
Kanske någon annan har discusar att visa?
Jag skulle gärna se mer bilder på fina discusar.
Hälsn Nils
aldo
Hej.
Här kommer två bilder, första är en Pigeon Blood Red och andra en vf Heckel.
Jimmy
aldo
vf Heckel