Som sagt med 2X extender blir bländartalet dubbelt. Dvs går inte af-motorn på varken 350D/400D/10D/20D eller 30D!
Det beror väl på ljuskänsligheten på objektivet. Om du kör med ett 2X konverter på 300D t ex med ett Canon Ef 100/2,0, då fungerar det väl?
[/quote
]Med Canons 1,4X får du AF!
Om man t ex kör med 100-400/5,6 + Canon 1,4X när det är ljust ute och i bra kontrast, så fungerar AF och kameran klarar av att låsa mot målet. Vid sämre ljusförhållanden, fungerar AF men den klarar då inte att låsa mot objektet (även om man har pinnarna tejpade).
[/quote
]Dock inte med Soligors 1,4X, fast de kan du fixa me att tejpa dom tre yttersta pinnsen från vänster.
Man måste väl tejpa pinnarna på Canons mellanring också (iaf enligt en frilansare jag känner).
[/quote
]1,2 och 3D ?? Mark 1,2,3 menar du. Jag är iaf grymt nöjd med 1D mark II N. Sökaren är så stor o go! Sen får man ju lite mer vidvinkel me vidvinkelobjektiv. Iofs finns de ju 10mm till 1,6X crophus.
Canon EOS 1D, Canon EOS 5D etc. Menar de kameror med full sökare. Bättre vidvinkel (som med Canon eos 500N :)) men mindre bra vid birdiefoto. Var nära att köpa ett Canon 10-20 objektiv, men dels så är detta inte min inriktning fn och dels så passade inte det objektivet till 500N.
[/quote
]Talet 1,6 är inte brännviddsförlängning utan ett sätt att beskriva bildvinkelförändringen. Ett 100 mm objektiv ger samma bildutsnitt som vid brännvidden 160 mm med småbildsformatet. Objektiven har alltid samma brännvidd oavsett om de används på en kamera med APS-C eller småbildsformat.
Ok. Men effekten blir väl iaf densamma, oavsett benämningen?