Hallå,
ja, denna konversation gör mig mer övertygad om att skaffa dessa. Har ett tomt 500 l. som väntar. Nu är det 20-25 år sedan jag hade jordätare. Minns inte "orangehead" från den tiden. Jurupari, tuppkam, brasiliensis var de som gällde.
Just det intressanta lekbeteendet och hannarnas delaktighet och ett relativt fredligt bettende däremmellan lockar. Plus att orangehead i grupp är otroligt vackra.
Hoppas jag hittar några i STHLM.
P.
Ja, dessa jordätare (altifrons och "orangehead") verkar vara mycket fredliga ciklider och med ett väl så intressant beteende. "Orangehead" är väl rätt nyupptäckt vad jag vet. Bägge arterna är också väldans vackra, det är helt sant. Personligen så blir de lite väl stora för min smak, men eftersom jag fick ta hand om en kull från några polare så var jag bara tvungen att se om utseendet var så otroligt som de snackade om. Därmed sparas några för framtida studier. ;)
Hoppas du hittar dem i Sthlm, det ska väl inte vara helt omöjligt. Tycker man ser annonser om dem titt som tätt. Kanske är de svårare att hitta i butikerna, men Akvarielagret borde kunna ordna fram dem. De är faktiskt rätt svårsålda enligt min erfarenhet, eftersom de tar rätt lång tid på sig att färga ut. Som små ser de rätt grå och tradiga ut, men runt 10 cm så händer det grejer. Misstänker att de bara blir snyggare med storleken, så vi får se hur de ser ut vid 15 cm size.
Hilsen,
P