Jag tycker att det är superbra att vi får nya lagar för att kunna minska vanvård av djur. Jag har varit i kontakt med Miljö o Hälsa i min kommun och deras muntliga svar är att inspektörena behöver redskap för att kunna stoppa påträffad vanvård. Samtidigt så tar inspektörena en helhetsbild av djurens förhållande och därifrån bedömmer dom ev. insatts.
Att gå därifrån till att säga att alla med ett akvarium under 40 liter kommer att straffas är egentligen rätt tramsigt.
Tramsigt - jo visst men då är ju lagen tramsig då.
Sedan har ju faktiskt samma lag tillämpats under rätt många år för affär och det som hänt är att de i regel INTE tittat på helhetsbilden av djurens förhållanden utan istället på sådant som akvariets storlek eller om det legat täckglas på akvarierna. Så möjligen säger de en sak, men praktiken visar något annat.
Mycket hänger på kunnandet hos den som besiktigar. Förr var det en som hette Ingvar Johannesson som ansvarade här i Göteborg. Han var oerhört duktig på alla slags djur och var även föreninsgaktiv och han klarade också av att göra en helhetbedömning av djurens tillstånf och strunatde i pettiesser som om akvariet var några liter för små, om fågelburen satt 2 cm för nära golvet etc. Tyvärr var dock han snarare undantaget som bekräftade regeln -dvs att kunskapen om akvariefisk hos djurskyddsinspektörer är väldigt låg.
Detta är dock inte inspektörernas fel - de har ju pålagts denna uppgift och har fått minimal utbildning för sitt jobb. Totalt så utbildas de i 2 timmar om akvariefisk - det är allt. Jag vet för jag har själv hållit i en sådan 2 timmars utbildning för djurskyddsinspektörer. De var mycket intresserade och vetgiriga så för min del var det positivt och intressant, men det säger sig självt att 2 timmars info inte räcker om man aldrig haft akvarium förr.
Om nu inspektörerna efterlyser redskap som du skriver så vore det i så fall bättre om de gavs bra redskap för att kunna utföra sitt arbete istället för det som de fått i denna lagstiftning.