Jag hade absolut inte kört med sebraciklid, eller dvärgciklid (möjligen boliviansk fjärilsciklid). Du skulle ju kunna prova med någon västafrikan, om du kan tänka dig att blanda världsdelar. Annars finns det ju kurvciklid, bågfensciklid etc. som jag tror går bra.
Jag har skrivit detta forr men jag ar valdigt forvanad over vad folk rekomenderar till blaciklid. Det verkar inte vara samma sak som holls pa 80 och 90 talet. Da blev blaciklid uppat 20 cm och skulle ata upp bolivianer. Jag hade en hane som med en valriktad attack knackte ryggen pa en fullvuxen scalarehane. Den singlade som ett hostlov dod till botten.
De senaste jag hade blev mycket mindre (VF, troligen inte pulcher), men de satte i sig 20 vuxna alfaro over en natt! Kurvciklid och Nannacara skulle jag aldrig ha med blaciklid. Alla jag haft (80 tal och 00 tal) skulle definitivt ata upp bagfenshonor.
Sedan maste man tanka pa att blaciklid kommer fran hart svagt alkaliskt vatten till skilnad fran de flesta sydamerikaner. Tuppkam kommer fran liknande vatten. Liksom eldbuk.