Alltid intressant att läsa och lära om nutrition för djur och människan. Tyvärr tycker jag att man får ta saker med en nypa salt när det är företag som säljer produkter och inte forskningsresultat. Det finns så oerhört många varianter på t ex fiskfoder och visst finns det många vägar till succé, men troligen är mycket av det också mest bukfylla...
Har inte läst igenom den här sidan, men känner mig skeptisk till företag som säljer produkter och lägger ut sin teori och tro om hur det är på sin hemsida. Det är alltid tvetydigt...
Det jag sett verkar dock mycket seriöst och det tåls att läsas även om deras produkter inte direkt är ämnade åt akvariehobbyn.
Tycker alltid man ska vara kritisk oavsett om informationen kommer från företag, hobbyister eller forskning. Det är lätt att klanka ner på företag och deras information pga av de är vinst drivande. Men inom företagen finns ofta en kunskap som inte sällan överträffar hobbyisten. Hobbyister tror alldeles för ofta blint på sin kompis som gjorde på ett visst sätt och förkastar alla andra goda råd.
Även om vetenskapligt granskade publikationer ofta håller mycket hög grad av tillförlitlig information finns det mycket skit. Dessa artiklar är ofta svåra att få tag i för gemeneman och kräver dessutom ofta mycket djupa förkunskaper för att man ska kunna tillgodogöra sig informationen.
Jag är själv forskarstuderande och när jag idag läser samma vetenskapliga artiklar som jag läste för ett par år sedan får de en helt annan innebörd.
Så min uppmaning till alla är att vara kritisk och använda sunt förnuft till all tillgängliga information (även det som står i detta forum och mina inlägg...)