OK, kanske, men vad har groluxrör och dagsljus gemensamt?
Om dina firrar har BLIVIT röda av groluxrör (inte SER röda ut), så skulle
det vara intressant att se dom i t.ex "aquarell-ljus" eller MH.....
Ja nu har inte mina rödzebra blivit röda utav grolux, skrev jag så otydligt så menade jag inte det.
Det jag skrev däremot att, dagsljus påverkar fiskens utveckling när det gäller färger.
sedan så påverkar även i vilket slags ljus dom går i baljorna också, men det har jag inget belägg för om det är grolux eller något annat ljus som gäller.
Och jag måste även nämna den avelsgruppen jag har odlat på sedan 20 år tillbaka, det är den grupp som jag har fått fram dom rödaste och utan sot på.
Men man ska inte tro att bara för att man matar med mycket astaxhantin så får man fram knallröda rödzebra, det har både jag och tony skrivit att det finns mer saker som påverkar det.
jag har själv kört en VF grupp och dom ynglen fick inte alls samma färg som mina odlade trots att jag gjorde på samma sätt. Däremot så blev dom ynglen från mina vilda väldigt sotiga.
Jag försökte även för några år sen att blanda in mina vildfångade med mina urvalsodlade, men det blev också sotiga djur med dålig färg.
jag har även kört andra grupper paralellt och samma sak där, dom kom inte alls upp i samma röda färg som min gamla avelsgrupp. så dom som har köpt yngel från mina gamla stam se nu till att håll den ren, så ska ni se att ni får kanondjur, bara ni ger dom rätt förutsättningar.janne