Hojjahojjja!!!!!
En helt ny värld har just öppnat sig. Så otroligt mycket prylar det finns inom foto.
Hur klarar ni att hålla reda på alla dessa beteckningar?
Jag har ingen som helst möjlighet att lära mig detta så att det blir att lita på er i stället.
Låt oss säga att jag ev. köper ett Canon eos 30D hus (heter det så?).
Vilket objektiv ska jag köpa?
Helst vill jag bara ha ett som funkar att ta både fiskbilder och semesterbilder (ansiktsbilder).
Samtidigt är jag smålänning så att jag vill köpa rätt även prismässigt.
Hur funkar det med bildminne. Köper man till det eller finns det i kameran?
Jag vill i allafall kunna ta 200 bilder som kan förstoras till A4 format när jag är iväg på en resa.
Hehe javisst är de mkt å lära sig :D
Snabbt om nuffrer. Säg att de är ett objektiv som heter Canon EF 24-70/2,8L USM,
24-70 = millimeter zoomomfång, vid 24mm = mest vidvinkel, 70mm mest inzoomat. 2,8 är bländaren (hålet som släpper in ljuset) 2,8 är största bländaren man kan ha på de objektivet, sen kan man ändra de ända upp till 22 , vid 22 är bländaren "minst" dvs minst hål. Samtidigt ger det mest skärpedjup.
L:et står för att de är ett "profsobjektiv" från canon, USM är Ultra Sonic Motor, tyst snabb autofokus.
Ett objektiv som funkar till både fisk å landskap osv är Tamron 17-50/2,8, kanske inte jättemkt zoom, men de är samtidigt gött att kunna zooma ut till 17mm för landskap. (begagnat ca 2700-3000kr.
Annars har Tamron ett som heter 28-75/2,8. Vilket ger lite mer zoom. (beg 2000-2500kr)
Minnen kan du köpa hur billigt som helst idag. 488kr kostar ett Sandisk Extreme III 4GB . Å där får du in ca 1000 bilder, beror lite på vad du fotar me.