Alexander-Ylipaa
Sådärja. 7 st microsmå altumscalarer hämtade från jobbet. Jesus, de är väl kring 3-4 cm långa och 7 cm höga. Gode söta :) Ska försöka luska fram bilder till helgen. De går nu ensamma i ett kalt kubformat kar. Ska nog försöka få igång dem med fryst artemia. Har ni några andra tips? Funderade först på levande artemia, men kom fram till att de var lite får smått.... Temperaturen är 29 grader och pH 6.
Herregud så man har letat efter dessa fiskar, snart i ett år. Nu vill man bara få igång dem innan man får stroke som ung...
imported
Hej!
Hej!
Dom måste vara söta lägg upp bilder så vi får se dom,Altum har varit svåra och få tag på länge nu så lycka till med dom,Mvh Ann-Mari:)
imported
Hej!
Hej!
Varför inte lite räkmix,Mvh Ann-Mari:)
William
Dafnier verkar väl vara okej storlek till dom i den storleken kanske. Cyklops går säkert också med det kanske är lite smått det också. Kul med altum kan jag tänka mig :)
Alexander-Ylipaa
Fick dem att käka en bit artemia....fick inte plats många innan alla blev smällfeta....ändå skönt att de äter!
Janne-Josefsson
Grattis!!
Mina kommer på lördag, snacka om julaftonXmas:)
ChristianAlfredsson
Väntar med spänning på bilder och en artikel i CB ;-)
Alexander-Ylipaa
Hehe, kan bli liten artikel om inte någon annan altum-entusiast hinner före ;)
ChristianAlfredsson
Du är säkert först. Kan du inte göra en serie.
Del 1: Skötsel av Altum
Del 2: Odling av Altum
Alexander-Ylipaa
Odling lät överambitiöst :)...men visst..nog kan man ha det som vision i framtiden.
Nu gäller det bara att fläska på med mat och vattenbyten!
LN
Går den visionen in så går du från
Alex - Discusnörden ,,,,,, till Alex - Den store och grymme:).
drd
Alexander Ylipää;703144Hehe, kan bli liten artikel om inte någon annan altum-entusiast hinner före ;)
Hmm....exakt detta går jag i tankarna på oxå, dock så har jag beställt 20 st altumskalarer modell halvmini ;)
Kroppen som en 5 krona och ca 12-13 cm höga.
Dimper antagligen ner hos mig på tisdag nästa vecka och då kommer det bilder minsann.
Hank
Många som införskaffat Altum just nu.
Någon speciell anledning?
Lättare att få tag i?
imported
Hej!
Hej!
Dom är fina Hank men jag var hos Britt på Globefish för 7 år sedan och dom altum jag såg där dom var rena biffkorna i storlek större altum får man söka efter hon skulle ha 900 kr styck för dom dom var 3 till antalet men grymt stora,Mvh Ann-Mari:)
Leopoldi
Många som införskaffat Altum just nu.
Någon speciell anledning?
Lättare att få tag i?
En anledning är ju att dom GÅR att få tag på för första gången på ett par år.
drd
Som f.d skrivare skriver så går dom just nu att hitta i dom flesta butiker för att grossisterna får tag i dom utan att alla dör denna höst än.
En del har haft bekymmer men många har oxå inga problem alls med att få dom till att gilla läget i karantänen här hemma och då blir det lättare för oss dödliga att släpa hem dom från butikerna på bra länge.
Förra hösten t.ex fanns det hos många grossister men dom hade nåt skumt virus med sig hit och dog utan att nån hann fatta varför och sen sluta dom ta hem för att risken att få hit sjuka skalarer som smitta ner massa annan fisk var för stor.
NU finns dom igen halleluja och jag får snart mina :) :) :)
Då ska dom bara matas upp så dom får lite storlek igen som dom gamle jag hade ;)
Alexander-Ylipaa
Larry, ja det vore ju ett kliv i hiearkin på detta forum :);)
Hehe, mina smaskar på artemia för fullt! Matte, du fuskar ju med o starta i mitten av racet genom o skaffa större...mina är ju små som bäbiisaar!
discusred
Som f.d skrivare skriver så går dom just nu att hitta i dom flesta butiker för att grossisterna får tag i dom utan att alla dör denna höst än.
En del har haft bekymmer men många har oxå inga problem alls med att få dom till att gilla läget i karantänen här hemma och då blir det lättare för oss dödliga att släpa hem dom från butikerna på bra länge.
Förra hösten t.ex fanns det hos många grossister men dom hade nåt skumt virus med sig hit och dog utan att nån hann fatta varför och sen sluta dom ta hem för att risken att få hit sjuka skalarer som smitta ner massa annan fisk var för stor.
NU finns dom igen halleluja och jag får snart mina :) :) :)
Då ska dom bara matas upp så dom får lite storlek igen som dom gamle jag hade ;)
Finns där ingen risk nu med viruset?
Eller finns risken än?
Alexander-Ylipaa
Finns där ingen risk nu med viruset?
Eller finns risken än?
Det finns alltid en risk. Akvarieteknik vars mina kommer ifrån fick in en sänding för en månad sen med 150 altum. Tog bara 2 dygn innan allt hade dött i nån bakterieinfektion. Nu för ett par veckor sedan fick de in en ny sändning från colombia, vilket verkade mycket bättre då ingen hade dött eller dog hos dem. Nappade de sju sista :)
Har mina i ett separat rum ifrån diskusarna. Använder inte heller samma håv eller slang och rengör händerna varje gång jag kommer i kontakt med akvarievattnet.
Bilbo
Är det klarlagt vad Altum-dödsfallen berodde på? En grossist jag pratade med hade misstankar att de möjligen fångats med hjälp av cyanid (som de gör med saltvattensfisk på många ställen).