Här kommer mera frågor.
Hur tusan ska man veta hur högt i ISO man ska fota i??
När inte inställningarna för bländare och slutartid räcker till längre tar man till en ISO-höjning. Om jag t ex. vill använda f11 för att få bra skärpedjup och ljuset då inte räcker till kortare slutartid än 1/60 kan jag öka ISO 1 steg för att istället kunna använda 1/125.
Nikon D80 har auto-ISO där man kan ställa in vid vilken slutartid som automatiken ska börja öka ISO.
[/quote
]
För att jag tyckte att jag fått till några praktbilder när jag såg dom i kamera tven, men så fort dom kom upp på datorn så var dom brusiga.
Man kan ju inte bära runt på en lapptopp i skogen.?
Bruset syns mer när man visar bilden i 100% på en datorskärm, i utskrift syns det betydligt mindre.
På en D80 är bruset knappt märkbart upp till ISO 400, helt acceptabelt till 800 och användbart till mindre bildformat upp till 1600.
[/quote
]Strävar Ni efter att fota i så högt ISO som möjligt??
Tvärtom, så lågt ISO som möjligt.
[/quote
]Var det detta bruset som Laesek sa var mindre med en Canon D30?
När det gäller brus hos olika kameror så går meningarna ofta isär. Canon har på vissa modeller haft bättre brusegenskaper från ISO 800-1000 och uppåt än Nikon. Men brusets karaktär skiljer sig ganska mycket åt, Canon har ganska mycket färgbrus medan Nikons är mer filmkornsliknande. Nikons senaste modell D40x anses i de flesta testerna att ha bättre bildkvalitet än både Canon 400D och 30D.