Nej det kommer jag inte :)
Rampen kommer ligga uppepå både långsidorna och stagen. I rampen görs urtag för stagen. Jag kommer sen sätta lister utanpå rampen som går ner över glaset och döljer skarven mellan ramp och glas.
Se min fina bild
Rött = ramp
Grönt = list
Jo, det är en fin bild, he,he... Man ser/förstår vad du menar iaf, blir säkert snyggt.:)
Jag har själv heltäckande ramp på två av mina akvarier och när det gäller den ena armaturen så är den mkt fukttålig ("osvensk"?) och där behövs inga täckglas men det droppar en jäkla massa kondensvatten hela tiden, alldeles blött på bänken runt karet, riktigt jobbigt faktiskt, man tror karet läcker ibland. Man får se till att torka upp med jämna mellanrum samt hålla undan kontakter och annat på ett bra avstånd.
När det gäller den andra heltäckande rampen så blev jag faktiskt tillsagd av tillverkaren själv att täcklglas är "absolut nödvändigt om den skall hålla i längden". Så visst... beroende på armaturvariant kan man såklart klara sig utan täckglas men kondensfrågan måste lösas i vilket fall. Vill man använda en fläkt som ngn skrev så får man se till att ha ordentliga ventilationshål i rampen. Det bästa om du har en vattentålig heltäckande ramp och inte skall använda täckglas vore såklart om du kunde fixa avrinningslister på "insidan" istället.;)
Mvh/Andreas.