Jag skulle nog rekomendera ett macro runt 90-150mm ist för 60mm. (Om du nu inte bara ska fota 40cm:ers CA-ciklider.
Jag har ett 60mm makro och hade tidigare också ett på 90mm som nu är utbytt mot 105mm. De båda längre bränvidderna har jag i princip aldrig använt till ciklidbilder, möjligtvis någon enstaka gång till små snäckskalslekare eller till fiskporträtt.
60 eller 70mm ser jag som den absolut bästa allroundbrännvidden för ciklidbilder.
Canons 40D och 400D har bildsensorer som är 22.2 mm breda, ett 60mm makro har en närgräns på ca 20 cm (räknat från bildsensorn) där det ger en avbildningsskala på 1:1. Vid närgränsen får man alltså plats med fiskar på max 22,2 mm på bilden. Med de normala arbetsavsåden man använder vid akvariefoto på uppskattningsvis en dryg halvmeter får man alltså med det flesta normalstora cikliderna.
Makroobjektiv med brännvidd på 150mm har en närgräns på ca 40 cm med avbildningsskala 1:1. Då måste man backa betydligt mer för att få med fiskar av samma storlek och hamnar oftast på halvdistans en bit från akvarieglaset där risken för reflexer är som störst. Det går heller inte att fotografera i trånga trånga odlingslokaler eller butiker eftersom avståndet mellan akvarierna helt enkelt inte räcker till.
En lösning som blir mångsidigare är att köpa en telekonverter som komplement till makrot. Med en konverter på 1,5x får ett 60mm makro brännvidden färlängs till 90mm. Närgränsen blir oförändrad vilket innebär att avbildningssklan ökar vid närgränsen, eller att du kan öka arbetsavståndet med skala 1:1.
Nackdelen är att man också tappar 1,5 bländarsteg i ljusstyrka. Å andra sidan tappar man alltid ett bländarsteg vid avbildningsskala 1:1 (även om inte alla kameramärken visar det).