Ola-Svensson
Jag har alltid tyckt att det ar festligt att de lamnar reviret for att ata. Utifran detta skulle man kunna stalla upp flera testbara hypoteser.
Spelar det nagon roll om reviret ar frosvarbart eller inte?
Spelar aldern pa reviret nagon roll?
Det finns teorier under namn som "dear enemy effect", "resource holding potential" samt (kommer inte ihag exakta namnet nu) "residential advantage"/"bourgeois effects". Den seare finns det inte nagra egentliga bevis for men det funkar i teorin.
Det ar troligt att ett revir ar vart mer for en fisk som haller det eftersom 1) han/hon kanner till det och behover inte lagga tid och energi pa att lara kanna det (vilket en inkraktare behover) samt han/hon har redan gjort upp med grannarna (dear enemy) vilket en nykomling maste lagga tid pa.
Min prediktion ar alltsa att "gamla" revihallare lamnar reviret mer garna eftersom andra kommer att vika undan da han/hon kommer att slass hart for det/grannarna sklapper in honom/henne. Fast det motsatta ar ocksa mojligt: Reviret ar vart mer och lamnas inte sa garna.
Alexander-Ylipaa
Intressanta hypotser Ola!
Torsdag 13 december
Nu har jag observerat och studerat två veckor på samma inredning och revirstrider. Den senaste veckan har hanen upphört grävandet hos alla paren. Och istället körde sitt eget race i bakre delen i karet, som jag skrev tidigare. Men jösses vilket revir killen tog! Från ena kortsidan och över halva bakre karet har han grävt (drygt 25 cm långt) och kanske 15 cm djupt. Blev en riktigt stor mur från övriga invånarna med sina snäckor i främre delen av karet. Han grävde alltså extra mycket nu då det inte fanns några snäckor eftersom detta har varit hans favoritställe hela tiden. Oavsett om det har funnits snäckor eller inte. Dock gräver han mycket mer nu när det är endast sand...
Vaskat om i inredningen till "ordinarie inredningen" ett par dagar innan nästa experiment skall tas i akt. Nämligen slänga alla snäckor i mitten av karet i en enda stor hög.
Vattentemperatur: 25 grader, pH8, kh, 3, nitrit 0ppm.
wicked1
spännande!
Multisar är helt klart min favorit fisk, så allt som går att läsa om dem är riktigt intressant.
Hade varit kul att få se några bilder, eller filmer.
trevlig helg
Alexander-Ylipaa
Slut på jullov och diverse ledigheter!
Torsdag 30 december (lite sen logg)
Efter att ha varit bortrest över julhelgen kunde jag konstatera att hela akvariet var betäckt av alger. Dock hade fiskarna klarat av det snåla vattenbytet och utfodringen. Summan av det var att det hade kläckts fler och fler yngel under tiden jag varit borta.
Har nu under mellandagarna knåpat ihop artikeln om detta projekt som kommer publiceras i nästkommande ciklidblad.
Vattentemperatur: 26 grader, pH8, kh, 3, nitrit 1ppm.
Alexander-Ylipaa
Torsdag 10 Januari
Inga smärre nyheter. Dock redigarade jag filmklipp till presentationen. Lovar att lägga upp dem senare så får ni se :)
Alexander-Ylipaa
Onsdag 12 Mars
Håller nu på med presentation och rapportskrivning, vilket börjar närma sig slutspurten för projektet. Inlämningen är 4e april, lagom till ciklidstämman, hehehe!
Alexander-Ylipaa
Och kan härmed berätta att ett MVG var ett faktum :)
Wilhelm
Gratulerar!