Får man tag i rätt person så får man rätt information!
Tyvärr är inte informationen helt rätt, eller???
Visst är det som så att det inte finns och aldrig har funnits några måttbilagor för akvariefisk vilket det finns för andra djurslag, men detta har ju heller aldrig någon påstått.
Den måttenhet (min. 40 liter) som vi tidigare diskuterat finns angiven i kapitel 13. Frida Lundmark skriver att kapitel 13 har gällt både före och efter den 1/9 i år.
Enligt utskick från Djurskyddsmyndigheten som undertecknats av Malte Ahlström som nu är chef för dessa frågor på Jordbruksverket så är detta fel. Enligt detta utskick så gäller reglerna för privatpersoner fr.o.m. den 1/9 2007.
Dock om man lusläser gamla L80 och nya L80 så skall det faktiskt vara som så att kapitel 13 (med bl.a. min.storlek på 40 liter) faktiskt skall ha gällt även för privatpersoner fr.o.m. åtminstone den 1/9 2005. Så som jag tolkar det så har Frida Lundmark i detta fall rätt och det skulle ha varit fel på utskicket.
Oavsett vilket så gäller de facto kapitel 13 i L80 även för privatpersoner och det är ju det som är det viktiga.
Det är faktiskt ett stort problem med myndigheter att olika personer ger olika svar på samma fråga. Detta gäller speciellt för Jordbruksverket. Oavsett vad man tycker om den numera nedlagda Djurskyddsmyndigheten så var de i alla mer konsekventa när de svarade.