olalindeberg
Hej,
Har haft uppehåll inom akvarie världen nu i 2år ungefär. Börjar trilla tillbaka mer och mer nu.
Funderar på bygga en kub. mellan 850*850*850mm - 1*1*1m.
Vad kan glaset kosta ungefär`? Vill helst få det siliconat av glasmästaren med.
Mvh Ola
Erik-Osterlund
Om du inte behöver ha så högt blir det billigare. Peronligen tror jag att det blir snyggare om du kör på L: 100 cm x D: 100 cm H: 50-60 cm.
Välkommen till ciklid!
olalindeberg
jo, billigare bler det ju. Men tanken är att karet ska stå i en hörna. Då blir det snyggare med en kub.
Erik-Osterlund
Vad ska du ha för fiskar?
cfakvarielagret
Hej
om vi skulle göra det så blir tjockleken 15mm
prislappen ca 15000kr
en stor skillnad är utseendet
Vad är billigt
Svart är jobbigare än transparent (måste tejpas)
Hur många glasbitar 5st eller14st.
Vilken tjocklek räknar man på.
Slipat eller ej (varje glasskiva har 12 slipkanter) slipat glas är mycket starkare)
slipat varje ruta eller när akvariet är färdigt skillnad ca 100 slipningsytor.
Aluminiumram eller helglas.
Typ av glas (float, laminat eller optivit) planglas finns det ?, härdat används alldrig.
Privat eller företag (företag är bra tillverkningsgaranti i 5 år mycket bra som vi alldrig vill använda, därför gör vi bra akvarier och jag kommer att vara asjobbig skitlänge även efter 1000 inlägg)
så priset kan vara 5000kr och skitdyrt eller 15000 billigt (tack vare att han äter lunch på Frälsis)
Christer
olalindeberg
Oj, får nog minska på måtten lite då. Något i stil med vad Erik sa. 100*100*60cm högt.
Har inte tänkt på fisk än. Hade nog velat utnyttja den stora botten ytan så mycket som möjligt så hade fått välja fisk efter det.
Hade 3st kar som var ca 120cmlång 70cm djupt sen ca 22cm högt. Odlade malar i karen och det var ritkigt häftigt att titta in i karen...
Blåciklid är en gammal favorit. Men samtidigt så är discus fina men lite tråkiga och slöa.
Svart silicon och helglas.
olalindeberg
Kollat upp måtten mer nu hur stort den verkligen blir... Passar bättre med 120*80*60cm högt.
Borde inte bli sååå dyrt?
Mvh Ola
cfakvarielagret
Hej
burken kanske kan göras i 10mm och då blir priset som en 720 liters burk,
men säg så här gör burken i 12mm glas så blir både din fru och försäkringsbolag nöjda ev även hyresvärden också
samt du kan gå upp lite på höjden
olalindeberg
Gör man burken i 10mm glas så måste det bli billigare än en 720 ju? Har för mig att man gördem i 12mm?
cfakvarielagret
Hej
en normal 720 liters görs nästan alldrig i 12mm
men oftast i 10mm samt ibland går man ner i tjocklek på gavlarna till 6-8mm vilket kanske sparar en femtiolapp i tillverkningskostnad dvs löjlig besparing
(får man fråga vilken tjocklek du trodde att 1x1x1m kuben skulle göras om du trodde att ett 720 görs i 12mm??)
mitt förslag på 120*80*60cm pga att botten är så bred gör man den i 12mm
och vill du ha den lite högre typ 65cm förändrar man inte tjockleken,
varför gör du inte akvariet lite längre tex 125cm och om du har vanliga 36w lysrör går dom in i 125cm långa akvarier.
vänligen
Christer
olalindeberg
15mm trodde jag.
Så om jag gör djupet 70cm istället för 80cm så går man ned i pris rätt mycket?
125cm längd blir det nog då. Bättre att lysrören passar;)
Ska titta in hos glasmästaren imorgon och höra.
Tycker 5000:- låter mycket...
Som du märker är jag ute efter ett djupt kar. Gillar när karen har stor bottenyta. Men glaset blir ju tjockare ju djupare jag gör karet?
Tack för svaren!
Mvh Ola
cfakvarielagret
va fan är djup
det är stor skillnad på en fotograf och en dykare
korrekt
Längd x Bredd X Höjd
du blir nog besviken på din glasmästare för han byter skyltfönster
2 man 2 timmar 2 tusen i material 12 tusen i vinst och göra akvarier var något han bara pratar om dom han gjort för länngee sedan.
vänligen
Christer
olalindeberg
Skiter i vad glasmästaren tar för skylltfönster..:P
cfakvarielagret
Ska titta in hos glasmästaren imorgon och höra.
----------------------------------------------------------
Vad sa han
vänligen
Christer