har ett 540 med woodrock.
påfåglar- 2st(kön-?)
guldsöm-3st(1+2)
gibbiceps-1
e det fullt?(överfullt?)
de är långt ifrån vuxna(största firren ca 12-13cm)
(vill helst slippa plocka ur fisk framöver)
har lite problem med mobbing av en guldsömshona(av guldsömarna)B(
funderar om det går o lösa med mer fisk(guldsömshonor?)
eller har ni kunniga andra bättre lösningar.
hur hade ni gjort...?
tacksam för svar
mvh Danne
Välkommen!
Har du 6 fiskar i ett 540-liters där största fisken är 12-13 cm så är ditt kar INTE överfullt!:)
Risken här kan bli att du om 1-2 år kan uppleva att det blir aningen trångt...
Vuxna påfåglar kan bli en stadig bit över 30 cm. Har själv haft 2 st för länge sedan som blev 32-33 cm i just ett 540-liters vilket kändes lite "tryckande"... Gav senare bort dem till en släkting med ett kar på 720 liter. Där blev de till slut 36-38 cm...(hör regelbundet talas om ännu större!!!) Att du har en bakgrund som "bygger bort" en del underlättar inte!(även om det säkert är snyggt)
Tror inte du kan lösa guldsömproblemet med fler honor annat än att "terrorn" möjligtvis fördelas på fler offer. Funkar hanen med en av honorna så tycker jag att du skall nöja dig med de två!;)
Betänk möjligheten att allt funkar bra med fiskarna och du senare har ett par på 15-25 cm i ena änden och ett annat på 25-35 cm i andra änden samt en mal däremellan på 30-50 cm! Nja, då är det lite ont om plats...
Ett klart gränsfall tycker JAG! Sen är det så att olika individer av samma art blir olika stora precis som vi människor och dina fiskar behöver ju inte nödvändigtvis tillhöra de större. Du kan nog lugnt avvakta ett bra tag innan det blir problem iaf för NU bör de ha gott om plats tycker jag!:)
Mvh/Andreas.