Kjell Jo men Janne det intressanta är ju hur de fått honorna att bli gula/röda istället för bruna. Om de är gula eller röda har väl mest med utvaslodling att göra.
Har du testat med att korsa testa den med en vanlig aulonocara som Ola skriver - det vore intressant att se vad resultatet blir då.
Sedan det där med dragoonblod, fire fish, red dragon, strawberry red - det är väl mest en försäljningsgrej eftersom det sannolikt är samma "att" som har urvalsodlats åt lite olika håll. Har någon lyckats utveckla en egen "variant" av denna hybrid - så är det ju smart att hitta på ett nytt namn för att kunna ta ut ett högre pris. Det finns inga vattentäta skott mellan de olika "varianterna". Detta är väl för övrigt lite av samma utveckling som det är på diskussidan.
För övrigt så tycker jag att "Fire fish" är förbaskat snygga och jag förstår verkligen de som vill ha dom och vill odla på dom, men själv föredrar jag ändå naturformerna.
PS. Janne: DEt är lite svårt att se vilken färg fiskarna har på dina foton eftersom det är ett så kraftigt rödstick i fotona.
ja kjell firefish och dragonblood är inte samma fisk, som så många tror,det är stor skillnad på dom. Det är framförallt kroppsformen som skiljer sig åt, och det ser man framförallt på honorna men man kan se det även på hannarna.
kroppsformen är mycket högre på dragonblood och även ränderna som firefishhonorna har, saknas på dragonblood.
Jag har faktiskt blandat mina bästa dragonbloodhonor med den rödaste firefishhannen, så det ska bli skoj att se vad det blir av det.
Ja tyvärr är jag inte så bra på att fota.
Men mina firefish är grymt röda även utan, vad kallar du det? Färgstick :)janne