Hej.Jag har haft kvarium i 50 år,men en sak blir jag inte klok på.Kan man ha rel.små Discus i 27 -gradigt vatten.Förr gick det iaf inte.Men det kanske har blivit annat med alla nya "förädlingar o korsningar" ell.???.De jag är intresserade av går i 26gradigt vatten.Går det i längden ,så att de äter o växer? Tacksam för svar snarast!
Visst går det i 26 gradigt vatten, ja tom 25 gradigt har jag haft snygg redig brun-discus simmat i förr utan problem. Hade ett av mina akvarium där doppvärmaren var ett h-e att ställa temperatuen på. Antingen hamnade den under 20 grader eller på 33 grader eller mer.. typ, så när jag äntligen lyckades få den att ge 25grader cirkus så fick det bli det, utan varken matvägran eller annat knussel som konsekvens. Discus är inte några prinsessan på ärten fiskar alls är min mening, utan möjligen så skapar överdriven ägar och odlar paranoia överdriven kinkighet och problem. Vad tror ni?
Frågan/orna är, håller somliga discus i steril akvariemiljö (som laboratoriedjur nästan) för att fisken knappt tål något alls? Eller gör man det därför att de kostat massa att köpa? Kanske för att man om man odlar vill dra upp så stora kullar som möjligt? Vad gör de mycket speciella förhållandena hos många odlare med fiskens immunförsvar?
Om man har högre temperatur i akvariumet så kan tex. discus växa snabbare, det är sant, livspannet hos de flesta fiskar kortas om de hålls i temperatur extremer(extremer för sin art). Man kan ju förstå att odlare vill ha fisken i sälj storlek så snabbt som möjligt, men för mig som inte odlat något direkt på många år är det inte särskilt viktigt att fisken går på raketdiet. Hur pass snabbväxande är discus i naturen? Någon som vet? Varför är det annars viktigt att dom växer snabbt?Xmas:)
-------
E inte discus numera lite som guldfisk deluxe med sina skumma och lustiga odlingsvarianter? Att papegojciklider är osunt vet jag att många med mig anser, men vart är discusen på väg? Kanske har vi i sinnom tid även glosögda slöjfenta varianter... inte bara som nu bil-metallic färgade och snudd på albino varianter med olika problem.
Sötvattens akvariets kung igår! idag? Sötvattenakvariets clown imorgon?
Lite tankar bara...:P