Svar
Okej.. Bättre att köpa 2st etablerade par redan i 10+ menar du?
Akvariet blir ju på ca 570L så det borde gå att hålla 2 par i det. MEN karet är ju bara 120långt? Tänkte på revir osv?
Har varit lite mal-freak tidigare så hade nog satsat på ett gäng L-260, 15st corydoras samt kanske 1par Ancistrus. Lär bli en hel del Ancistrus med tiden. Vill inte ha 30st ancistrus i karet.
Tror ni Blåcikliderna och Guldsömarna drar i sig ancistrus yngel i hyfsad tackt?
Eller det är kanske bättre att försöka leta upp någon lite mer bottenlevade rovdjur art på 10-15cm som vuxen? Ormhuvud blirt väl för stora. Finns kanske nån dvärg?
Tetrorna är inte hela världen om någon går åt. Riotetran, citron osv har jag haft förr till Blåciklider.
Mvh Ola
Tror du kan köra med serpia tetra....
Troligtvis så kommer guldsöm och blå att kriga lite och givetvis lär de nog försöka norpa lite rom för ancistrusen och även passa på när den har yngel...
Yes...skaffa redan etablerat par...antingen unga eller gamla...av varje art...dels så lär de leka samt att du slipper köpa en massa fisk i onödan och sen sälja de stackare som åkt på stryk av de utpräglade paren...
Dock så behöver du nog egentligen en bottenlevande ål som gärna mumsar lite rom...för annars lär du ha hela karet fullt med både blå och guld ciklidsyngel...
Tro mig...jag fick två par av både blå och guld och efter 12dagar hade jag ungefär 201st ägg från ett av blåcikliderna och minst lika många av guldsöm.
När de började få sina frisimmande yngel så...inskaffade jag en cintrinellum(ensam hane) som gjorde processen kort med ungefär 50 yngel av varje par...
dessvärre åkte han på så mycket dangel att han senare dog...
Så nu sitter jag med ungefär 30blå och 45 guld ciklider i storleken 8-12cm...
Och mitt 1500liters ser förbaskat smått ut...