olalindeberg
Inga neoner har gåt tåt än. De Blå är rätt skygga änsålänge, så fort man rör sig i rummet så simmar dem och gömmer sig.
Räknar med att neonerna ska gå åt efterhand. Köpte bara dem för testa vattnet. Kostade bara 4.5kr st...
Funderar på att vänta med tetror till jag verkligen har hittat en som är perfekt. Färgglad och 5cm++.
Metae var tyvärr sålda dem med:(
Firefox, antar att du inte bor i malmö området så det är lite svårt att få hit fisken:( Hur stora är de blå samt guldsöm?
firefox75
Blå o guld
De jag har av blå ciklider är från vf föräldrar och är mellan 10-15cm
guld har jag 8st ungdjur med storleken 10-14cm.
Hanarna av mina blå och guld börjar få en fin pann knöl.
Nej tyvärr så bor jag inte nära malmö...bor ju i norrköping.
Dock så har jag faktiskt transporterat fisk ända till kiruna dock så överlevde bara 2/3 delar av dem.
olalindeberg
Blir ganska dyra fiskar om man ska frakta dem till Malmö då med...
Är inte nöjd med storleken på dem jag har nu. Hade passat bättre med iaf 10-15cm som du har.
Hur fraktar du dem då?
firefox75
frakt sätt
1/3 vatten och slutet lock med syre hål.
Transporten sker oftast med bil eller tåg och då lär vattnet behöva kunna få lite rörelse så det får ner syre.
olalindeberg
Okej, vad tar du för fisk oc htransport då?
Förövrigt så är det bara 3-4 neoner kvar nu:P Såg när en av de minta tog en igår.
Har för mig att man kan se nåt ägglednigsrör på honorna när det är nära till lek, stämmer det?
En av dem 3 verkar vara sugen på att leka men dem andra 2 verkar inte bry sig.
Den jagar en av dem rätt mkt. Troligen honan. Rätt svårt att se. Ser precis likadana ut:(
olalindeberg
suck... hittar ingen bra stimfisk från SA... Fuderar på gå på Kongotetran men den är ju inte en SA! :(
Ingen som kommer på någonstim fisk från SA istorlek med Kongon? Inga växtätare. fenbitare osv.
tjornpatrik
suck... hittar ingen bra stimfisk från SA... Fuderar på gå på Kongotetran men den är ju inte en SA! :(
Ingen som kommer på någonstim fisk från SA istorlek med Kongon? Inga växtätare. fenbitare osv.
Gå in här:
http://www.zoomassan.se/fiskar/fiskar.htm#Sydamerikanska%20tetror
Finns en del SA tetror nämda, sök på namnen
olalindeberg
Finns en hel del ja...
Har koll på rätt många. Men känns som det alltid är nåt som det felar på. Fisken kan verka perfekt i beteende och storlek men är helt genomskinlig iprincip osv...
Synd att neonerna är för små:P
hur många kan man ha om dem är ca 5-8cm? Vill ha ett rätt stort stim så minst 20st
Funderar på inte skaffa mig guldsöm då dem kommer störa Malarna rätt mycket är jag rädd för.
1par Blåciklid
20-25 kongotetror
Någon lite mindre ciklid såsom Bolivianskfäril.
5st L333
2st L120
10st Corydoras Panda till börja med.
Fick en liten idé på om man skulle haft någon liten ungfödare som simmar kringflytväxterna och ynglar av sig. När det blir för många så klipper Tetrorna dem om inte Blåcikliderna hinner först. Kunde blivit rätt häftigt. Tycks?
olalindeberg
Hej,
Nu är där fullt med romkorn på en rot i karet:) Den största som är en hane troligtvis vaktar rommen hela tiden..
Svårt att se vilken hona han lekt med.
tjornpatrik
Hej,
Nu är där fullt med romkorn på en rot i karet:) Den största som är en hane troligtvis vaktar rommen hela tiden..
Va roligt! Här gick d undan :)
imported
Hej,
Grattis!!! Jag "förvarnade" dig faktiskt häromdagen...;):D:D:D
Mvh/Andreas.
olalindeberg
Japp. Såg att det var på g. Honan som jag trodde var en hane simmade runt och försökte leka av båda hanen och honan men dem svarade inte överhuvudtaget.
men nu är det klart iaf=)
Synd bara att jag fick krypa under mitt golv och stötta upp golvet med lecablock för det knakade i golvet.. Har bytat 50% av vattnet så är mycket möjligt att det är de som triggad dem till lek.
Vi får se hur det går. har ingenstans att göra av ynglen bara... Hade vatt kul om
några av dem hade överlevt i karet...
imported
Japp. Såg att det var på g. Honan som jag trodde var en hane simmade runt och försökte leka av båda hanen och honan men dem svarade inte överhuvudtaget.
men nu är det klart iaf=)
Synd bara att jag fick krypa under mitt golv och stötta upp golvet med lecablock för det knakade i golvet.. Har bytat 50% av vattnet så är mycket möjligt att det är de som triggad dem till lek.
Vi får se hur det går. har ingenstans att göra av ynglen bara... Hade vatt kul om
några av dem hade överlevt i karet...
Som jag skrev tidigare i tråden till dig så är det vanligt att en del ciklider leker när de "hamnar i en ny miljö". Appropå överlevnad hos ynglen så är blåciklider i regel bra föräldrar och du har ju relativt lite fisk i ditt kar så det kan nog överleva en del med lite flyt. Dock så är de förmodligen "nybörjare" så du får nog ta det med en "nypa salt" denna gången. Lycka till!:)
Mvh/Andreas.
Styrso
Kul att följa utvecklingen- lägg gärna upp bilder...
Mer ärtor skadar inte.
+Spirulina om du vill ha guldsöm med snygg kant.
olalindeberg
Bilder kunde väl bara medlemmar lägga upp?
Tror Guldsöm blir för aggro. Men så kom jag på Chokladcikliden? Den har storleken, de korsar inte sig, lite mer annorlunda än de Blå.
Mixen blev 400gr Torskfilé, 750gr ärtor, 1kg hela räkor samt lite mygglarver och Cyklops.
Funderar på lämna tillbaka den överblivna honan?
tjornpatrik
Bilder kunde väl bara medlemmar lägga upp?
Funderar på lämna tillbaka den överblivna honan?
Du kan ju lägga in bilderna
här och länka!
firefox75
Jaha ja
Jo lämna tillbax den överblivna honan.
Det skulle jag iallafall gjort.
Vi får hoppas att dina ciklider klarar av sin yngelvård.
Dock så får du inte hoppas för mycket då de är nybörjare.
Annars så tillhör faktiskt de blå en väldigt bra art att få yngel från.
Choklad cikliden är nog en bra kombination med dina blå...samma temperament.
Xingu 1 gäddciklid är också ett alternativ.
Eller varför inte en rödbukig hantel ciklid.
(nackdel om du har mycket växter i ditt akvarium då de äter en del växter)
Flaggciklid är också rätt så snygga och ger dig lite pesperktiv på de olika kroppsformerna och färgerna.
firefox75
Gällande blå.
Troligtvis så var det hanen som jagade en av honorna.
Honan brukar vara den som vaktar och fläktar rommen.
Hanen brukar sköta sin uppgift som vakt vid deras revir.
Hade du haft någon aggro fisk i akvariet så hade du sätt blåciklidshanen och honan anfalla tillsammans...
Blå hanen brukar annars vara den som gärna står o munhugger med andra fiskar om dessa är för påstridiga.
Såg ett av mina mindre par av blå 6-8cm tillsammans anfalla ett lekpar av cintrinellum(midas) som var mer än dubbelt så stora.
olalindeberg
Känns som Chokladerna är liite snällare än de Nlå eller har jag helt fel?
Kom nästa problem.. att hitta Choklader i hyffsad storlek... Vilken storlek kan man se skillnad på könen på dem? Är det samma skillnader som de blå? Lite längre fenor, större osv?
Jag är 100 på att det är honan som har jahat bort den andra honan. Hanen är klart större och har mycket större fenor osv...
olalindeberg
De Blå verkar ha tagit revir i hela karet, är det möjligt?
De har lagt rom i ena hörnet och jagar den andra honan när hon är i andra sidan på karet!
Imorgon kommer ett gäng Rädmunstetror på 4-5cm + en hel del malar. Dessa tetrorna ska nog klara sig. Iaf till de Blå blir större.