Sjalv har jag mer och mer kommit till slutsatsen att trad byggda pa neutralt DNA blir fel nar det galler narbeslaktade arter som inte har helt strypt genflode.
Min åsikt är att man generellt kan säga att fylogenetiska träd baserade på
mitokondriell kontrollregionen blir fel, och det pga att den står under hårt selektivt tryck, så en given position kan ändra sig mycket snabbt men endast mellan lägen som inte stör regionens (strukturella, icke-kodande) funktion. Det är i sammanhanget lite ironiskt, eftersom de hävdar att de morfologiska karaktärerna är homoplastiska, men man får massor av homoplasi.
Till det tillkommer sen hybridisering, som har extra lustiga effekter om man bara tittar på mitokondriella gener pga att såna gener bara nedärvs på mödernet.
Är
brichardi-komplexet en enda art med en räcka morfologiskt distinkta populationer, eller en räcka arter med en population var? För att besvara frågan bör man nog börja med att definiera vad man menar med "art", och i slutänden tror jag ändå inte det går att objektivt bevisa hur det ligger till, utan det är ett subjektivt beslut, ett "judgment call".
Och framförallt tror jag man har dåligt på fötterna när man säger att mitokondriella kontrollregionen sannare speglar fyletisk släktskap än någon annan karaktär, som t.ex. kindfläckar.