Falköping Och du har praktisk erfarenhet eller???? ja ursäkta min tykenhet jag gillar dig malawe o du säger mycke vettiga saker men nu är du ute o svävar.... Ta ilangi tex de är gula normalt men matar man med astaxantin så kommer det gula gå mer åt det oranga så småningom o det är inget jag skulle vilja iaf. Röd regnbåge har en mindre gul fläck mot ilangi och regnbågen har mer rött i kroppen redan innan så att mata med astaxanin kommer garanterat få det röda att minska och fisken kommer bli mörkare. Min mening är att astaxantin inte hör hemma på troffar som har gult-rött i sig.
Mina egna kiriza tex var honorna gula och jag sorterade bort drygt 20st bland hanarna. Några honor gick kvar med hanarna och jag började ge astaxantin i mixen... Nu ett par månader senare är de honorna svagt oranga..... Astaxantin är perfa till de flesta fiskar men dock inte alla. Jag har sett yngel på ilangi vars är matade med astaxantin i maten o de är inte så fina om man säger så. Dock efter avslutad inblandning i mix så 6 månader senare ca börja de ser bättre ut och man kunde se att det va ilani o inte något annat.
Ja jag har praktisk erfarenhet genom ett två-tre år av Malawi men även Tropheus. De som jag provat astaxanthin på är Tropheus Ikola och Tropheus Kasanga (Röd regnbåge). Jag kan tala om för dig att jag absolut inte är ute och svävar utan det är doseringen av astaxanthin som styr hur pigmenten förstärks. Har fisken gult i sig men den är i övrigt helt blå så kommer det gula att förstärkas. Har fisken rött i sig men är i övrigt helt gul så kommer den bli orangegul på de fält där fisken har röda pigment.
Jag har kört astaxanthin på Golden och de fick endast en mättnad i sin gulhet och det var redan från yngelstadiet som jag gjorde denna undersökning. Delfiner matades med astaxanthin men här kom det inget rött eller orange hos fisken då den inte har det som pigment. Delfiner har dock rosa mun när de blir större, men detta förstärktes inte.
Det är en himla massa fiskar som jag kört Naturose astaxanthin med och jag orkar inte lista upp alla, men av de jag kört astaxanthin med så har jag endast fått förstärkta färger OM arten haft dessa pigment redan från början.
Doserar man måttligt så kommer inte dessa underliggande pigment att förstärkas överdrivet utan kommer att ge fisken en fin och naturlig lyster.
Hur har du doserat med astaxanthin? För det är absolut avgörande...
I de flesta fodersorter finns nu astaxanthin, tillsammans med spirulina, som färgförstärkare..eller annan karoten-typ så om din teori skulle stämma så skulle alla få missfärgade fiskar.
Här syns astaxanthin matade yngel av Golden som kanske vid denna tidpunkt var knappt en cm...
http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp?ID=160