Danne;Mitt svar är nog mer syftat från min Kiriza-grupp än Tropheus generellt. Men så tenderar sp. Black också leka mer än vad som är nyttigt för dem. Min erfarenhet av Moliro och min förra Nkonde-grupp tex hade inte samma problematik ang ätandet under ruvningen,de vräkte i sig.Räkmix fick de endast då. Tror också om de e vana att äta under ruvningen och byter från mjuk mix till hårda pellets så förstörs äggen/larverna alt. äts upp. Inte säker på det men jag tycker mig märka att det är så. Vissa tycker jag även tenderar att bli "matmissbrukare" om de ges pellets ist för nåt som fyller ut dem mer, tex m mix. (Räkmix=fylld mage/buk under längre tid= bra). Dessa " matfixerade" pellets-troffar TYCKS bli sämre på att ruva också,inbillar jag mig.
Kul å höra om andras erfarenheter kring detta...
Min erfarenhet ang ruvande ruvande troffehonor och mat är följande efter nästan 1 år med min VF Kambwimba grupp.
Matar nästan uteslutande med NLS 1mm Thera A med mycket gott resultat.
Vid de 2 första tuggen fortsatte jag med NLS och honorna behöll larverna utan några missöden hela tiden.
Vid tugg 3 och 4 fortsatte jag som vanligt med NLS men då svaldes båda tuggen efter endast några dagar. Mitt teori är att troffarna tycker så mycket om NLS att tugget svaldes av bara farten.
Därefter har jag vid de nästa tuggen matat endast med räkmix i 14 dagar för att sedan åter ge NLS i små mägnder tillsammans med räkmix resten av ruvningstiden. Tuggande honor brukar småäta under hela tiden. Ungefär på 25-e dagen efter lek håvar jag upp honan ur stora karet så att hon får släppa ut ynglen själv eller med lite hjälp i en plastburk.
Honorna är då i mycket fin kondition eftersom de gått kvar i gruppen samt småätit hela tiden.
Har efter att jag ändrade matrutine enl ovan inte tappat något tugg än.
Så gör jag och det har funkat kanonbra. Xmas:)
Mvh Göran