Jag har CA-ciklider och mina SKA bli stora. :) Jag har matat ciklider med mycket laxfoder under många år och aldrig märkt att de tagit skada. Förresten, det där med proteiner och fetter från däggdjur, är det så skadligt egentligen, med tanke på att många föder upp sina diskus på oxhjärta???
Man kan ju alltid ställa sig frågan om hur man skall veta om en fisk "tar skada" eller inte. De flesta fiskar vi har blir ju rundare i akvarium än i naturren, men när går gränsen när de blir för runda. Feta fiskar sägs vara mindre produktiva - men jag vet inte eftersom jag aldrig har gjort någon undersökning i ämnet. Utan här går jag nog mest efter regeln att fet mat i längden inte är nyttig, vare sig för människor eller djur.
Oxhjärtediskussionen är en helt annan - här handlar det ju inte om fet mat utan om mat som har en annan smältpunkt (däggdjursfetter) än vad som är normalt för akvariefisk. Kanske för att kompensera detta som man skall hålla diskus i akvarium varmare än vad de går i naturen, kanske därför som det är nästintill omöjligt att hålla "oxhjärtematade" diskus i inredda akvarier - vad vet jag.
Intressanta diskussioner men kanske inget som man skall gå djupare in på i denna tråd utan istället fram med fler myter.
Apropå det där med diskus får jag väl plussa på med några myter till då
Diskus måste ha oxhjärta
Diskus måste gå i varmare vatten i akvarium än vad de gör i naturen