Nu har jag införskaffat mig 6 nya fiskar, det ser bra ut förutom en av scalarerna som har ena som står ut en jäkla massa.
Det borde väl då vara okej att kontakta försäljaren igen för detta, då den måste ha haft så redan när jag köpte den?
Menar du att fenan står ut mycket?
I så fall tycker jag gott du kan ringa till försäljaren och påpeka detta och i alf fråga vad han tror det är och om du får byta (om du nu vill det). Sen har jag ingen aning om vad det kan vara. Helt klart ska du ringa snarast iom du tänker göra det och inte vänta. Blir svårare att ringa om ett par veckor och säga att en fisk hade problem med fenan. Även om ni kommer överens om att avvakta är det bättre att han ialf vet om det från början om de nu inte skulle bli bättre.
Sen appropå belysningstid så har jag när jag kört växter i akvariumet haft max 11 timmar med lysrör+reflektorer. I de jag inte har växter i kör jag från 11.30-21.30 (10 timmar). Men sen varierar det ju hur ljuskrävande växterna är.
Har inte följt dina trådar innan men jag tycker absolut att du ska skaffa ett nitrit test och följa utvecklingen den första tiden. Eftersom du tydligen gjort rent hela akvariumet inom en veckas tid skulle jag mata försiktigt i början.
Har du mycket alger kanske du skulle prova med lite snabbväxande växter som ex Limnophila Sessiliflora (säg till om du vill ha bild på dessa). Sen finns det masor av andra snabbväxande också, men fråga någon som är bra på växter.
Lycka till!
---------------------------------
EDIT
Såg att du redigerat och skrivit att det var ena ögat som stod ut. Kan ju vara ett bett som i sin tur orsakat en svullet öga. Hade själv en Jaguar hane som fått ett rejält bett av en annan för någon månad sen, blev normalt igen på ett par veckor. Men jag tycker du ska ringa i alf som jag tidigare skrev. Man kan ju salta lite extra nu om man är osäker.