Lars ...Misha Fainsilber...
Jag hade hoppats att jag skulle kunna rätta namnet som jag skrivit fel på två ställen. Han hette Misha Fainzilber och inget annat. Nu bli det en liten historia istället som straff för felskrivningen.
Misha Fainzilber är den utan någon som helst jämförelse den mest spännande människa jag träffat. Jag skulle kunna berätta många sidor om denne man som är en myt i Tanzania. Han var aldrig gift (men trolovad som riktigt ung) och vi spenderade en hel del tid tillsammans. Tam gepard istället för hund och/eller katt säger väl det mesta. Enligt ryktet hade han stor delaktighet i revolutionen på Zanzibar och detta ledde till hans nästan gränslösa inflytande på landets politik under flera decenier. Det finns mycket som talar emot detta men Misha måste ha varit extraordinaire eftersom han hade den position han hade i ett övervägande muslimskt land. Han ägde gruvor som han "fått" av regeringen som tack för sina insatser för landet. Två av hans brorsöner jobbar, om jag är rätt underrättad, fortfarande inom gruvindustrin i Tanzania men jag är inte så insatt i med vad de arbetar och om familjen fortfarande har några ägarintressen i gruvorna. Misha borde om jag räknat rätt vara 101 år i år så jag vet inte om han finns i livet. Ett annat syskonbarn är Isaac Abramowitch som var den som lärde mig dyka. Isaac hade varit dykare i militären i Israel och hade arbetat som dykledare och dykinstruktör i Israel. Han kom till Tanzania för att lära Mishas fångstmän att dyka men han utbildade även marinpolisen i Dar es Salaam i att dyka. Ett annat brorsbarn, Michael, lär arbeta eller ha arbetat, som biokemist på KI i Stockholm. Isaac har jag inte haft kontakt med sedan slutet på sjuttiotalet men han lär bo i Texas enligt vad jag hört.
Misha Fainzilber är odödliggjord genom att ha blivit porträtterad (ganska positivt) som "Willi", ägaren av hotellet "Haven of Peace", norr om Dar es Salaam, i Nobelpristagaren Shiva Naipauls ganska negativa beskrivning av Tanzania på sjuttiotalet. Boken heter på engelska North of South. Haven of Peace hette i verkligheten Silversands Hotell och jag har arbetat där för mat och husrum under en kortare period 1975. Har även bott där ett antal dagar 1976 tillsammans med Gunnar Berglund (se tidigare inlägg) och våra flickvänner. Idag är Silversands en del av Dar es Salaams universitet. För oss cichlidister är Misha Fainzilber en person som givit namn åt en fisk från Malawisjön, Metriaclima fainzilberi. Anledningen till att Misha Fainzilber kom att syssla med export av tropisk fisk från framför allt Malawi och Tanganyika var att Herbert Axelrod hade fått nys om att det fanns en massa fin fisk i Malawisjön. Han ville åka dit tillsammans med sin brorson Glen. Herbert Axelrod kontaktade den då sedan strax efter andra värlskriget i Dar es Salaam boende Misha Fainzilber. De båda hade den mosaiska trostillhörigheten som gemensam bakgrund och Herbert Axelrod gav ut en del böcker om Malawicichliderna. När sedan Klaus Grom (Aquarium Frankfurt, numera Tagis Aquarium) inte fick sin anläggning i Kigoma att fungera (trots att jag jobbade där sex veckor kring juli 1975) så tog Misha Fainzilber över den fångstatationen.
Hoppas ni gillade denna lilla fördjupning som bara berodde på att jag inte kunde rätta ett s till ett z. Tänka sig vad en felskrift kan leda till.