JeanM Väcker liv i denna tråd igen. Tack, jag tror nu jag förstår varför jag drabbat av brunalger (nytt kar) och vad jag ska vidta för åtgärder. Men en fråga har jag kvar: Brunalgerna har lämnat fula märken på mina annars fina växter. Kommer dessa att försvinna med tiden eller är det nya blad på de gamla växterna som gäller? Misstänker det senare... :(
PatrikMalmo Någon algätande firre brukar kunna ordna så att brunalgerna försvinner från större växtblad. Testa annars att gnida bort dem lite försiktigt med fingrarna, brukar bli lite bättre i allafall. Fast det är aldrig fel med lite nya blad heller... Hilsen, P
JeanM Hej, tack, beklagar att jag uttryckte mig lite otydligt: Jag tänkte på de missfärgningar som finns kvar på bladen efter att man gnidit bort algerna?
Ola-Svensson Hej, tack, beklagar att jag uttryckte mig lite otydligt: Jag tänkte på de missfärgningar som finns kvar på bladen efter att man gnidit bort algerna?Om jag förstår dig rätt så är svaret nej. Det går inte bort.
Ron426 jag hadde brunalger i mitt discus 540L kar i början då jag hadde en ljusramp. jag skaffade en till ljusramp med växtljus och allt blev ljusare och finare, sedan dog brunalgerna väldigt fort och ersattes med fina gröna som malarna äter :)
JeanM Med hjälp av vanligt köksfolie bakom lysrören har jag ökat ljusstyrkan med 150%, så nu vore det väl fn... Filtret har bara varit igång fyra veckor och fiskarna bara 1,5 så jag tror det finns hopp om bättring.