Du har naturligtvis rätt, men det är viktigt att påpeka att inte ens i dagens Sverige så får naturvärden stå före ekonomisk vinning så varför skulle det få göra det i exempelvis Brasilien!?
Jag motsätter mig både svenska och brasilianska utbyggnader av vattenkraft, men jag motsätter mig brasilianska MER, eftersom effekterna där blir så ojämförligt mycket värre. I sverige förstörs några tiotal kvadratkilometer natur och en sträcka flod, i Brasilien förstörs hundratals kvadratkilometer djungel och tjogvis med arter utplånas från jordens yta. Det är liksom inte samma division, knappt ens samma sport.
Det är också ganska sällsynt i sverige att folk som protesterar mot avverkning av naturskog / byggnad av vattenkraftverk blir mördade, medan det är tämligen vanligt i Brasilien.
Det här att "man skall städa framför egen dörr först" har missbrukats mycket av svensk miljörörelse - det är inte rimligt att sverige endast skall bry sig om svenska problem, särskilt inte som de svenska problemen som regel är rena lyxproblemen jämfört med situationen i utvecklingsländer och i östblocket. Vi kan sopsortera och skydda svenska våtmarker tills vi blir blå, och effekten på den
globala miljön är fortfarande inte i närheten av att stoppa en damm i Xingu, ge vettig utrustning och driftmedel till parker i afrika, eller ens bygga ett avloppsreningsverk i St. Petersburg.
Det är bra att vi tar hand om våra problem, men det får inte ske
på bekostnad av att vi bryr om oss världen.