När man tittar närmare på bilderna på Ulf´s Ap. sp. Papagei så är det faktiskt svårt att hålla med Mike om att det skulle vara inavlade fiskar. I mina ögon ser de ut som praktexemplar. Inavlade ciklider brukar dessutom ofta ha defekta fenor i någon utsträckning. de här fiskarna verkar inte ha några sådana defekter!
Ja, det var liksom detta som förbryllade mig - Ulfs firrar är granna, och ser alls inte inavlade ut. För övrigt är jag rätt skeptisk till detta med inavel - de firrar som blir konstiga blir det av brister i fodret under uppväxten eller bakterieangrepp som små, enligt min mening. Jag vet inte, kanske menade han just odlingsform och inte inavlade. Eller om det anses som samma sak? Nå, jag landar i samma slutsats som mitt första inlägg: granna firrar, så man får helt enkelt njuta av dem!! ;) Fast nu vet vi sannolikt vilken härad vi ska vara i med namnet också, får lägga det i baknacken och komma ihåg det framöver.
Igår såg jag för övrigt min första kull på Inkan - skoj!! Får bara hoppas könsfördelningen blir hyfsad också, har försökt ta hänsyn till både pH och temp i odlingsförsöket.
Hilsen,
P