Runt Kölnområdet samt nere runt Duisburg finns en hel del bra butiker. Helt sant att om man verkligen ska komma runt behöver man bil, en del butiker ligger en bra bit från "ära och redlighet". Renodlade ciklidaffärer har jag inte varit i särdeles många, där har jag sett bäst utbud de gånger vi fått besöka grossister/odlare. Kanske kan vara svårt att få besöka dem som enskild privatperson, de gånger jag varit på sådana anläggningar har jag kommit dit tillsammans med en busslast andra akvarister.
Kolla dels här på forumet och försök dels få fatt i något relativt nytt nummer av DATZ (Das Aquarien unt Terrarien Zeitschrift). Där kan man få uppslag till besök. Ett annat sätt är att ta kontakt med akvarieföreningar därnere och tala om vad du är intresserad av - de kan sitt närområde som hand i handske, och via dem kan man ibland komma i kontakt med bra odlare. De brukar vara himla trevliga och bjussa på mat & bira, men ett krux är att rätt få är bra på engelska. De vassaste odlarna hittar du i forna östtyskland. Vet inte om Fishhaus Zepkow tar emot enstaka personer, men de är verkligt duktiga på odling och har mycket roligt i akvarierna (en hel del Tanganyika, dock inga Troffar vad jag såg senast).
http://www.fischhaus-zepkow.de/
Edit: de verkar renovera och bygga om, så det är nog inte läge att kila inom.