Ett snabbtrick för er som är nyfikna är att kopiera lagret med fisken på så att det blir två exakt likadana lager. Sen väljer ni i Multiplicera i blandningsläget längst upp i lagerpaletten. Nu blev bilden mycket mörkare och ni kan justera effekten med Opacitetsreglaget.
Ett steg till kan vara att skapa en lagermask och välja de ställen som ska vara mörkare eller ljusare. Det har jag gjort här även på ett justeringslager som gör den vänstra sidan lite mörkare eftersom den högra är bra enligt mitt tycke.
Hoppas det inte gör något att jag använder din bild och snor din tråd Patrick. ;)
Det går ju radera isf.
Det gör ingenting Robin:)
Tekniken som du beskriver fungerar bra i fall som detta där allt ljus kommer snett från sidan. Dock är det svårt att få just dom här bilderna riktigt bra eftersom fiskarna är så små(4-5cm), samt ljuset i originalbilderna väldigt dåligt. Jag fick också lov att sitta ganska länge i en väldigt obekväm ställning så det blev ganska skakigt. Det viktiga är dock att jag fick se hela leken och dessutom bildbevis. En sen juklapp kan man säga Xmas:)