Dåligt vatten det tror jag inte på. Jag kan inte gå så mycket längre med mitt påstående men jag är övertygad att det blev så pga av inavel. Har sett detta flera ggr innan och då var det från stammar med inavel.
ja jag har också fått defekter på mina fiskar, och det har jag fått från både VF och odlade, och den gemensamma nämnaren som jag har kommit fram till är att jag har matat för mycket när dom var yngel, allså fick jag nitritoppar, men en del överlevde men tyvärr det var snea munnar och en del hade någon slagit ett baseballracket över pannan, och en del var för korta.
MEN det var på grund utav av att dom hade gått i ett vatten med nitrit, alltså rent gift.
Men konstigt nog så har det inte hänt, med varken mina hongie eller rödzebra.
Så självklart får du ha din övertygelse, och när man läser alla artiklar om dom så kallade inavelseffekterna så har du säkert rätt.
Men till skillnad från dig så har jag testat det i verkligen, och tyvärr Joel då hamnar vi på en helt annan nivå. sorry.
Och jag tar inte minsta upp att du argumenterar, det ser jag som ett friskhetstecken,mera sånt.
Det är sådant som utvecklar våran hobby.Janne