patrickeriksson
Jäkligt snyggt. 9 poäng utav 10 möjliga. Den sista poängen hade du fått om du byggt i mitt vardagsrum ;)
Per-A
Jäkligt snyggt. 9 poäng utav 10 möjliga. Den sista poängen hade du fått om du byggt i mitt vardagsrum ;)
bjussar du på resan så kommer jag och bygger :D förutsatt att ortangivelsen i din profil stämmer...
Per-A
Modul
Kompletterade idag med en filtermodul... byggd på samma sätt som övriga bakgrunden. Har tänkt komplettera med ytterligare fristånde moduler, ett par större "stenar". Kanske göra om filtermodulen också, får se om jag ids... lägger ut bilder på filtermodulen iaf...
/Per
Koi-fantast
Nice! :D Du ser ut att ha fått till det riktigt snyggt även när det gäller färg. Det ser naturtroget ut. Hur har du gjort? Blandat i färgpigment i cementet, kastat på sand under brinntiden, eller bara skubbat med en kvast?
tjornpatrik
Per Kompletterade idag med en filtermodul... byggd på samma sätt som öriga bakgrunden. Har tänkt komplettera med ytterligare fristånde moduler, ett par större "stenar". Kanske göra om filtermodulen också, får se om jag ids... lägger ut bilder på filtermodulen iaf...
/Per
Grymt imponerad!! Att det är så stora bitar gör ju hela karet!
Per-A
Tack :) jag har inte använt pigment eller sand, bara vanlig finbetong som jag skrubbat ordentligt med en rotborste för att få fram sanden. Kul att ni gillar bakgrunden... kompletterar eftersom med fler bilder när dem nya modulerna blir klara, än så länge finns dem bara i mitt huvud så det kan ju ta ett tag...
/Per
Sacrium
Kanonsnyggt Per!
Har varit inne på alla möjliga varianter när det gäller diy bakgrunder, men jag tror nog att jag ska testa din :)
pontus
Ja vad ska man säga , snyggare en någon burk med BTN som jag har sett iaf fantastiskt!!!
/mvh pontus
Per-A
Nackdelen eller fördelen, beroende på hur man ser det, med den här sortens bakgrund är att när den sitter där så sitter den. Man får bakgrunden i ett stycke vilket är i princip omöjligt om man gör en löstagbar betong/husfix-bakgrund. Alternativt skulle man kunna göra lösa större bakgrundsmoduler, men dem måste ju ändå silikonas. Kankse problem med stillastående vatten bakom och så ciklider som har en tendens att ta sig in ta mig f'n överallt. Nä, jag gillar lösningen eftersom den är enkel, billig och snabb. Jag hittade ett beggat kar rätt billigt så det spelade inte så stor roll hur det gick för mig... man kan ju iofs alltid tömma karet knacka/slipa bort eller lägga på mer betong i efterhand om man känner för det.
/Per
Per-A
Ny modul
Lägger in bilder på en ny modul. Modulen är 50cm lång och ska fungera som en grotta och avdelare i karet. Byggd på samma sätt som resten, fast jag hoppade silikonet och tejpade ihop de två delarna av jackofoam under gjutningen (tejp på insidan, bortaget efteråt). Nu står den och gottar till sig i badkaret :) i väntan på att komma ner i karet, kompletterar med en bild till då.
/Per
Olorin
Det är inte så mycket foam på insidan, funkar modulen om du tar bort foamen helt? Ser ut som att du har tjock nog betong.
slarvid
kanon!
Kanonfin bakgrund!!!
Per-A
Det är inte så mycket foam på insidan, funkar modulen om du tar bort foamen helt? Ser ut som att du har tjock nog betong.
Jo det gör den nog men det spricker ganska lätt, min filtermodul sprack lite men sitter fortfarande ihop pga jackofoamen. Om man sparar foamen så är den inte lika skör plus att det blir nära noll belastning på bottenglaset (inte för att en ihålig betong grotta väger så mkt). Skulle det spricka så är det ju bara att silikona ihop bitarna, kan säkert se kul ut med lite "riktiga" sprickor... hmm kanske får börja slå sönder modulerna med flit :)
/Per
Olorin
Ja, krossa är ju en säker metod att få naturliga sprickor. Annars tänkte jag att du kunde armera gjutningarna med nåt plastnät eller så om de spricker. Känns onödigt med jackofoamen som tillför lyftkraft. Intressant resultat du har, tyvärr inget för mig som har survattningar.
slarvid
armering...??
Måste ju gå att armera med hönsnät eller annat armeringsnät??? Det kommer ju ligga inbäddat i betongen ändå och inte komma i kontakt med vattnet???
Erik-Osterlund
Måste ju gå att armera med hönsnät eller annat armeringsnät??? Det kommer ju ligga inbäddat i betongen ändå och inte komma i kontakt med vattnet???
Betongen suger väl åt sig vatten? Är det inte säkrare att köra med nylonnät? Det lär väl fungera som armering?
?
LN
Otroligt snyggt Per:):)
Fantastiskt bakgrund. Du bara måste skriva en artikel till Ciklidbladet hur du gjorde. Ni har ju tagit bilder under byggtiden så att låt dom tala o komplettera med lite meningar.
wofflan
hur har betongen påverkat ditt vatten, främst pH och hårdhet?
specmats
jättesnyggt, gillar framförallt bilden tagen från sidan där den enorma klippan ger ett mkt naturligt intryck
Per-A
Hej alla, och riktigt kul att ni gillar bakgrunden :)
Olorin:
Man kan säkert ta bort jackofoamen, fast modulen blir skörare då. Jag tror att det blir grymt jobbigt att armera med ett plastnät, inget alternativ som jag ser det. Gjutningen måste gå ganska fort för att få en jämn yta utan spår efter diverse verktyg, tror att ett spretigt plastnät skulle testa mitt tålamod för mkt :). Lyftkraften är bra tycker jag, skonar bottenglaset från onödigt tryck.
Wofflan och Olorin:
Hur betongen har på verkat vet jag tyvärr inte, det enda jag kan säga är att jag har kh~10, pH~8, men då tillsätter jag 40g bikarbonat och 1dl salt varje vecka då jag byter ~30% av vattnet + filtrering över krossade snäckskal i ytterfilter. Jag startar från mjukt Umeå-vatten på kh~3.
Så, Olorin, jag tror att man kan få rätt mjukt och surt om man vill... man jag har ju ingen kontroll (kontroll=kar med bakgrund utan tillsattser) till mitt kar, karet är fö nystartat och bakgrunden sägs ha en positiv effekt på pH/kh initialt, det har jag inte märkt mkt av. Skulle vara intressant om någon har testat och vet mer om detta. Personligen tror jag att det går att köra SA med betongbakgrund :S eller? rätta mig om jag har fel!
Erik och slarvid:
Precis, det rinner rakt igenom så här tunna lager av betong... alltså inget hönsnät iaf, nylon kan ju funka men jag tror att det blir svårt att få till det desutom så är det ju ofta mjukt (?eller) och tillför säkert inte så mkt stabilitet... men kanske ngn typ av hårdare plast? jag vet inte...
LN:
Det skulle jag kunna göra, tänkte inte på det, ska kolla om dem vill ha det som en text.
Spectmats:
tack, gillar oxå klippan! fast den ser inte så enorm ut i verkligheten :I har massor med ideér på fler klippor och andra inrednings grejjer och andra sätt att inreda på... måste skaffa fler kar!
Har bla tänkt på/vill testa att göra as-stora moduler nästa gång, från botten upp till ytan. Som stora klippor/plattor som man kan stapla/luta mot varandra eller mot rutorna, lite hur man vill, i kombination med rätt enkla slimline-bitar (här skulle nog armering med ngn styv plast funka, pinnar el. nät) för att täcka det man kommer att se av bakrutan mellan as-modulerna... det blir nog rov-malawi i den burken... det gör jag om/när jag lyckats övertala min fru... :D
Än så länge funkar allt bra i karet, fiskarna verkar må kanon. Algerna har börjat etablera sig, har en blandning av grönt och (mest) ljusbruna alger, hoppas det blir mer... ser bara bättre ut för varje dag, ta i trä lr nåt knack knack tvi tvi peppar peppar...
Blev ett långt svar det här *puh*
/Per
Redigering: Frun säger NEJ! (tillfälligt iaf)