Menade nog att risken är mindre att man rubbar glasets position i ramen.
Därför tar man en bit i taget.
Ramakvarier är ju lite speciella där ramen utgör stor del av fäst anordningen.
Men jag skulle skära bort det som börjar släppa och tvätta med aceton där...
sen skulle jag dra på silikon ett tunt lager ovanpå.
Ram akvarier är ju lätta på så sätt...då de både är täta inifrån och utifrån.
Därför kan man göra så.
Skär man bort all silikon som man kan så skulle jag ta en gavel åt gången och sen bakrutan och sen framrutan samt botten.
Tänk på att glasen är limmade/silikonerade i ramen också så även om man skär bort allt gammalt så är akvarier troligtvis fortfarande tätt...
Sen köper man med fördel ett bra silikon typ AquaStabil svarta eller transparenta. Minst 1½tub lär gå åt.
Dock kostar de lite men det oandra sidan förbaskat bra.
Sen lägger man en tunnare sträng o drar ut med fog pinne.
Låt silikonet härda och sen lägger du ett lika tunt lager ovanpå.
Mina silikonsträngar när jag silikonerar om ramakvarier sticker bara ut 2-4mm ut på var sida från vinkeln...och är max 4mm djupa...härdningstid 1-1½dygn bara.
--------------------------------------------------
Kan bara säga det här är typ alla fel man kan göra,
det är det sämsta reparation som ej kommer att hålla en längre tid men det är klart att om du har reparerat ett fåtal akvarier som möjligen håller tätt fine men det är dåligt att rekomendera folk ska reparera på detta sätt, tänk på att folk har sina burkar i tex vardagsrum.
en reparation ska i första hand ta isär rutorna för limfogen mellan rutorna är den bärande.
En tjock siliconfog är mer bärande än en tunn.
Ramakvarier har oftast en ram som till viss gräns är bärande men det är ganska knepigt att ta ut rutorna vilket medför att en snikvariant av reparation blir att lägga nytt silicon på insidan detta är mer en tätning, akvariet ska då vara glasrent samt tvättat med sprit för i ramen kan det finnas fukt som tränger upp.
Det är mest vanligt att ramburkar läcker i ramen upptill pga att kondensvatten tränger ut i överkant på insidan på ramen.
att inte ta bort allt silicon är idiotiskt (det tar bara en timme)
Att ej ta bort allt silicon kommer att skapa flera problem vissa uppstår inte omdelbart
tex
1. Silicon fäster ej särskillt bra på gammalt torrt silicon
2. Om silicon har släppt på ett par ställen som repareras kommer det snart att släppa på nya ställen.
3. gammalt silicon som ej tas bort kan ha ändar som är svåra att täta med nytt silicon vilket medför smala kanaler som leder vatten.
4. Att provfylla ett gammalt akvarium säger bara en sak, det läcker inte idag.