De sägs vara ytterligt känslig för medikamenter och påverkan på vattnet av andra substanser. Är de mottagliga för sjukdomar också, antar att det kankse hänger ihop med dess känslighet för akvarievattnets ämneskoncentrationer!?
Nej, det hänger samman med att de är oerhört inavlade och massuppfödda med kontinuerlig dosering av antibiotika, dvs de har i praktiken inget immunförsvar. Kan du få tag i svenskodlade eller vildfångade fjärilar är de mycket tåligare än de massproducerade tjeckiska/sydostasiatiska fjärilarna.
Hur man än vänder sig är de dock, helt oavsett skötsel, den kanske mest kortlivade cikliden av alla - normal livslängd för fjäril är ett till två år, det är mycket sällsynt att de ser sin treårsdag. Den är dessutom ganska aggressiv, vilket den tyvärr kombinerar med en total oförmåga att tåla stryk. Det är mycket vanligt att hanarna dödar sina honor.
En väldigt vacker fisk, men den är betydligt knepigare än man kanske skulle tro med tanke på att den oftast säljs till nybörjar-akvarister.
Men det är infusorier som gäller då, det lär de väl ta... mindre än så kan de inte vara
Infusorier funkar säkert. Men det är svårt att få ynglen att överleva, det är en av de mer krävande cikliderna ur den synvinkeln. Jag har försökt flera gånger, men har aldrig fått ynglen att överleva mer än nån vecka.
Menar du att jag lika gärna kan ta mitt kristallklara "Kranvatten" med pH 7.5-8 och med ett kH på 6, likväl som mitt survatten med humusämnen från källan med ett pH 5,6 och totalhårhet av 1,17 dgH (förekommer väl inga karbonater i så surt vatten antar jag)!?
Japp. Helt valfritt. Du kommer att få lika stora förluster, och de är lika lekvilliga, hur du än gör.