Först av allt så vill jag tacka för alla svar, jättekul.
Skulle ju även vilja ha någon mindre stimfisk ihop, en grupp på kanske 20 el. 30st går det? Johho föreslog jordätare men det var väl lite sisådär när det gällde växter. Ingen av er som har någon bild på era akvarium?
Mvh franka
Hej!
Metae har jag aldrig haft tillsammans med scalarer och blåciklider så det är väl onödigt att spekulera men blåciklider och scalarer brukar funka bra tillsammans OM scalarerna inte är mindre än blåcikliderna från början. Funkar bra med växter.
Sen så kan du som sagt visst ha jordätare tillsammans med växter OM växterna förankras väl och är rejäla och tåliga. Det kravet är tyvärr gällande på många ciklider då de kan gå hårt åt växter även om de inte är växtätare, speciellt vid lek.
Stimfiskar som kan vara lämpliga till dessa ciklider är t.ex sorgmanteltetror, dolkstickstetror, colombiatetror, nättetror och vinkeltetror.
När det gäller inredningen av karet så tycker jag personligen att du bortsett från ett par rejäla plantor bör ha minst en rejäl rot till om du väljer att ha flera ciklidarter samt variera storleken lite mer på stenarna. Väljer du att ha någon typ av jordätare så är det lämpligt att skaffa en liten grupp och då bör du lämna större delen av karets framkant fri för dem att simma och gräva på.
Har du funderat på någon mal?
Mvh/Andreas.