Mattias Har nyss beställt ny kamera, blev en gammal modell, Sony A100, till bra pris. Det tog lång tid att komma till skott (hade ju en tråd inne här ang kameraval för 7-8 månader sen...), men jag tror den kan passa mig bra. Jag kommer inte samla på mig mer än något objektiv utöver kitgluggen, men funderar lite på att skaffa något för makrobilder hyfsat omgående, sen kanske något till men det får vi se då..
Vad använder ni här som har Sony för makro? Ni med andra kameror är givetvis oxå välkomna att ge tips (finns väl en hel del Canonister här?)
Vet inte riktigt vilken brännvidd jag vill ha/behöver, men det ska användas till fisk (i huvudsak mindre fisk, typ max 15cm) och koraller
Edit: tror ni Minolta 50/2,8 alt 50/3,5 skulle kunna vara ett bra alternativ? Har väl några år på nacken men kan kanske vara ett prisvärt alternativ?
Jag använder ett minolta 100/2.8 makro, det är nog 10 år gammalt men det blir knivskarpa bilder.
Jag har också ett sigma 105/2.8 makro men efter att jag fick tag minoltan så samlar det damm, minoltan är mycket bättre (dessutom så är det en defekt på sigman, inget som påverkar bildresultatet men det låter som f-n när jag slår på/av kameran).
Fördelen med ett makro med större brännvidd är att du kan sitta lite längre ifrån.
Sigma 180/3.5 makro är också ett bra alternativ, detta har jag när jag är ute och fotar smådjur, de är ju mer flyktbenägna än fiskarna så jag kommer inte så nära annars.