Att det är mindre järn i ditt nya vatten bör ha inverkan på växtligheten och kan ge förkrympt ljusgrön nytillväxt. Dock så minskar behovet av järn och andra microämnen vid högre ph vilket talar emot den teorin. Visst kan bottnar bli kass med tiden, men i ett nystartat akvarium tar det lååång tid innan rätt förhållande uppstår, så det tror jag inte på. Den nytillväxten som gör att bladen ser röda ut beror uteslutligen på kvävebrist, att du nystartat akvariet nyligen talar för att det är just det som är problemet. Dessutom har du prickalger som brukar tyda på fosfatbrist i växtakvarium. Så min gissning är att det är en generell makrobrist (NPK). Om du har ett bra filter så kan du lösa det genom att mata mycket mer ett tag. Annars finns det genvägar som rättar upp problemet snabbt, PMDD.
MVH
Magnus
Jag e ju ingen fena på växter, men kan PMDD likväl ersättas av de flytande "totalgödningarna" som finns på marknaden?
Min botten har gått i många år (tog gammalt grus som varit aktivt hela tiden).
Jag har (för tillfället) medelhård belastning på karet, 30-talet Mbuna (ungddjur) på 540 L och en filterkammare med en filtervolym av ca 8-10L. När du säger det hade jag också mindre filtervolym tidigare i aktuellt kar och bytte vatten mer sällan, nu har jag bytt tätare eftersom det blev nytt filtermaterial o dyl. Och växter och botten lär inte hjälpa till med nedbrytning/rening något vidare som det ser ut nu ;) Antalet fisk kommer att bli ca 45-50 när jag kompletterat upp beståndet. Jag gillar egentligen inte genvägar, men måste man så måste man :) Jag vet inte om jag bara haft tur i min akvaristbana, men jag har mestadels haft varaktig och livskraftig grönska i mina kar, och jag har aldrig (nästan) använt gödning annat än bottengödning och jag har fått gett bort växter -och slängt för grönsakerna har till slut tagit över ;) Jag tror att gödning kan göra mer skada än nytta om man som mig inte är kunnig på området, dessutom vill jag att det skall gå av sig självt -och det har fungerat till nu!
Och jag har sett problem med nystatade kar förr, men det brukar rätta upp sig efter en liten tid, men denna gång ser det mörkare ut! Det är varför jag är lite fundersam till (orsaken) varför det verkar går åt helvete just denna gång! Men det är kanske flertalet förändringar i mindre lyckad kombination somm fått problemet att bli så pass stort kanske. Vad jag menar är att det alltid (ofta) blir så här i början, men inte så tydligt och inte så ihärdigt!
Själv var jag inne på att det är en kombination av anledningar som lett till problemet -ny miljö (framförallt vattnet) som växten måste anpassa sig till i samband med hård beskärning och rengjöring av (det näringsrika) gruset samt ny och större filtervolym... men som sagt det är bara mina egna chansningar! Jag litar på dig i det hör fallet, jag får prova att göda tills dess att växterna etablerat sig!
Tackar så mycket!