Jag är väl en väldans nybörjare med just tanganyika och relativt med malawi.
Har i alla fall haft ett 200 liter sen 6 år tillbaka (först SA sen byte till Malawi). Och ett 60 liters när man var liten och bodde hemma. Först nu jag tänkte ta tag i mitt riktigt stora projekt man gått och finurlat på sen en kompis skaffade ett 540 liters för 4 år sen men alltid tvekat då det kostar en hel del. Så jag vet ju i alla fall att akvarium är något för mig, det är inte mitt första, dock är jag en nybörjare jämfört med de flesta på denna sidan, därför jag är här och frågar runt så det inte går allt för fel :)
Menar du att troffar sällan går bra ihop med t.ex. de andra tanganyika cikliderna jag plockat ut ovan? Jag har letat runt på webben på diverse akvariesidor och frågat i affären och dessa trodde jag skulle funka väl?
Och är tipset att köpa alla sorterna jag har ovan på en och samma gång så att de alla känner sig lika ovana när de stoppas i? Säg att jag köper troffarna först, kan de ställa till bekymmer då om jag introducerar några jullar senare eller tvärtom? Det jag trodde mest man behövde tänka på var att köpa hela gruppen av en sort man vill ha på samma gång.
Tack för era svar, jag vill att det skall fungera så bra som möjligt så alla tips tas tacksamt emot.
Ja mitt argument är att det bästa man kan göra om man vill ha troffar, köp väldigt många, odlade som vf, stoppa i dom samtidigt och sedan stoppa inte i mer fisk.
Men om man nu vill ha annan fisk så går det självklart att göra om man är van att se hur troffar mår, är man inte van så skulle jag inte rekommendera någon nybörjare att göra så.
Och varför skulle jag inte göra det, jo troffar är grymt känsliga för stress och andra bakterier.
Och dom är samtidigt väldigt känsliga för vattenkvaliten.
Så mitt råd är blanda inte troffar med andra tanganyika, börja istället med en grupp troffar, ha dom i ca ett år, har du då klarat att ha troffar i så lång tid.
Då kan du börja med ditt projekt med andra tanganyiker.Janne