Per-A gjorde en algskrapa av dem där plast-rabattkorten som alla j'dra företag/butiker prackar på en. Man har bra till gång till nya "skär" + att man kan glatt säga - ja tack - när nästa butik erbjuder ett sånt löjligt bonus/rabatt-kort... dem flexar rätt fint och plockar med sig algerna bra, eller jag kanske har veka alger... /Per
Hank Bra tips!! Ska testa det, använder för tillfället is-skrapa (plastvarianten) avsedd för bilen :)
jimpa Det var en himla bra ide. :) En sån traditionell isskrapa till bilar har jag testat och tycker jag inte är nåt vidare. Kanske om det sitter ett tjockt lager. Använder en vanlig Wettexduk, eller disktrasa om man vill kalla det det, eller liknande på rutorna två ggr i veckan. Funkar perfekt.
deathdealer Isskrapa = får man eller så kostar dom 8:-, har 4 sidor man kan använda och river himmlans bra!!! DD
tjornpatrik Jag kör med den här: http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C86%5CLarge%5C86-014_l.jpg Haft den i över 2 år nu. Kostar 29.90 m blad och 5 extra blad 100 mm kostar 11.90. 30:- till för ett skaft med utdragbart handtag. Tips till er med större kar, vanliga små skrapor är ju värdelösa.
StefanL Jag kör med isskrapa av plast i tjockare material. Har fungerat kanon. Bra tips för övrigt...ska nog kolla på en del och ha som alternativ.;)
Koi-fantast Jag har kört med en grov Vettexsvamp. Rengjorde första gången efter två månader men jälarns vad det sitter fast. Ska dock testa någon mjuk isskrapa till bilen, vill ju inte repa något..
Tulle89 Det var en himla bra ide. :) En sån traditionell isskrapa till bilar har jag testat och tycker jag inte är nåt vidare. Kanske om det sitter ett tjockt lager. Använder en vanlig Wettexduk, eller disktrasa om man vill kalla det det, eller liknande på rutorna två ggr i veckan. Funkar perfekt. På insidan? Använder också snöskrapa och tycker det funkar skitbra!
jimpa På insidan? Använder också snöskrapa och tycker det funkar skitbra! Ja inte får jag alger på utsidan av karet. :)
Mikael-W Akta er för grova tvättsvampar typ björntunga. De repar glaset och sen är det tråkigt att fotografera genom den rutan.
Tulle89 Ja inte får jag alger på utsidan av karet. :) Haha nä det hoppas jag inte du får :D Tänkte mer att wetexdukar kanske skulle innehålla nått kemiskt men tydligen inte ;)
Micke-H Wettexduk Hejsan Jag har varit inne i fabriken där man tillverkar wettexduk i Norrköping och jag skulle inte i första taget stoppa ner en sådan i akvariet. I tillverkningsprocessen så går massan man tillverkar duken av i ett slags lutbad Man funderade till och med om skosulorna skulle vara kvar när man gick ur fabriken. Använder ni wettexduk så skulle jag iaf verkligen se till att den sköljs ut ordentligt innan den används Micke H
jimpa Micke Hejsan Jag har varit inne i fabriken där man tillverkar wettexduk i Norrköping och jag skulle inte i första taget stoppa ner en sådan i akvariet. I tillverkningsprocessen så går massan man tillverkar duken av i ett slags lutbad Man funderade till och med om skosulorna skulle vara kvar när man gick ur fabriken. Använder ni wettexduk så skulle jag iaf verkligen se till att den sköljs ut ordentligt innan den används Micke H Jo då den har varit ursköljd ordentligt. Skulle aldrig ta ner något i karet utan att skölja det först.
engstedt Har haft problem med hård algbeväxt på rutan ett bra tag och inte hittat något bra att skrapa med. Akvarieaffären hade heller inga bra tips, vita svampar (Scotch) och en jevla massa gno var rådet.. Har kört på det viset men allt går inte bort och man det är ett jävla jobb. Har tänkt länge att ett rakblad skulle vara fint, och igår hittade jag en skrapa som hade fäste för vanligt rakblad. Fungerade utmärkt, repade inte glaset vilket man kan tro. Allting lossnade på ett drag så att säga. Nackdelen är ju att man inte tar så mycket på en gång. Den där skrapan från Biltema såg ju fin ut, ska köpa en sådan och prova.
joe Mikael Akta er för grova tvättsvampar typ björntunga. De repar glaset och sen är det tråkigt att fotografera genom den rutan. Ni finnar ska då alltid ta i så....;) Men trist om det förstörde rutan Mikael!
nils42 En vanlig diskborst:) Hej! Varför gå över ån efter vatten. Använd samma skrapa som till bilrutan!! Hälsn Nils