Nu har jag lagt om helt, jag skippar guppys och kör ciklider då jag har haft det förr.
Men nu till frågan, jag ska ha Prinsessan av burundi i akvariet
Dom vill ha ett PH på 7,8-8,4 mitt ligger på 6,8 hur höjer jag PHt?
Sen vill dom ha en hårdhet på 500-700 men på vattenprovet jag fick så stog det GH 4d och KH 3d vilken av dom är hårdhet och stämmer det med den hårdheten fiskarna vill ha?
Annars såg alla värden bra ut.
Tänkte ta lite filterklet från akvariet fiskarna kommer ifrån och även sätta ner en kalksten.
Vad tror ni om detta?
MVH Sofia
kH (karbonathårdheten) -30mg bikarbonat till 1 L vatten höjer kh med 1.
Alltså om du har 3 och vill ha ex 10 så skall du höja med 7, det blir i ditt akvarium avrundat 30gram. Marginaler finns och en överdosering är inte skadlig eftersom bikarbonat buffrar till pH 8-8,3 beroende av vattentyp, det blir inte högre hur mycket du än pytsar i. Jag brukar översätta från gram till ml direkt, det är inte helt riktigt men differansen vikt/volym är så pass liten att det skall till enorma kar för att det skall ha praktisk betydelse. Alltså kommer du att få ca 10 i kH om du slänger i 30ml (2 matskedar). Men det är bra att känna till "formeln" så man kan dosera vid vattenbyte utan att alkaliniteten (karbonathårdheten) förändras och svänger så mycket. Fiskar gillar stabila vattenförhållanden. 10 i kH motsvarar en alkalinitet på 178 mg/l. Vilket är mycket nära alkaliniteten i ex Malawisjön.
"Hårdheten" på 500-700 som du talar om antar jag är konduktiviteten, om nu inte Tanganyikasjön har sådan hög alkalinitet som 30-40 i kH!? Ärligt så kan jag inte det. Konduktiviteten är ett mått på hur väl vattnet leder ström, det är beroende av mängden lösta salter i vattnet. En salttillsats kan vara bra för att få upp konduktiviteten, säg 1/2 dl till 100L vatten.