tack för svaret, det var intressant, ska genast fixa havssalt, vart köper du det?
christer
Jag köper havssalt på ICA, det är lite dyrare än vanligt grovsalt men en obetydlig kostnad med tanke på den dosering jag brukar använda. Gör man som vissa och använder typ 1 dl/ 100 l vatten och kanske har många kar -ja då förstår jag att man köper annat salt.
Vilket salt som helst (utan jod) går bra. Jag köper en förpackning medelgrovt havssalt som de har där jag handlar -kostar typ 15spänn för 1/2 kilo, den förpackningen räcker ganska länge med tanke på att jag doserar drygt 1 dl till hela karet på 540 L, sedan tillsätter jag för den del vatten jag byter bara, så paketet räcker flera månader för mig. Det blir inte ens 100kr/år i saltkostnad (på det karet)
Men som sagt, det råder delade meningar om saltet. Bikarbonat bör du dock använda (om du inte redan har ett vatten med hög alkalinitet/karbonathårdhet) för att få ett kH på minst 6 -gärna 10. kH mäter du enkelt med ett dropptest -kostar ungefär från 50 kr och uppåt och köps på akvariebutik, väl investerade pengar. I mitt tycke är det det enda man behöver mäta i ett Malawikar som man använder bikarbonat i. Det kan också vara bra att mäta nitrit om man har ett nystartat akvarium. Konduktiviteten kan också vara bra, men det är det också delade meningar om -jag anser att vi akvarister ofta förbiser det och att det är viktigare än vi anar för fiskens välmående... Men ska du mäta en sak -mät kH!
En ytterligare positiv "biverkning" av saltet är att vid eventuella nitrittoppar så gör saltet att skadeverkningarna för fisken blir mindre, man rekommenderar ofta salttilsats till de som fått nitritproblem.