Ola Jag m[ste tillägga just detta med javamossan. Den verkade inte ta stryk överhuvudtaget på vintern. Den är helt enkelt vinterhärdig i norra England. Vintern i Göteborg har inte skilt sig speciellt mycket så den här vintern hade javamossa garanterat klarat vintern i en hink på balkongen.
Vill inte bli "långrandig" men rent hypotetiskt...Tror du alltså att svärdsplantan och/eller vallisnerian hade överlevt vinterköldens effekter (långsiktiga?) om du senare t.ex hade tagit in dem nattetid under våren?
Intressant det där med javamossan, kan tänka mig att deras "härdighet" även gäller ljusbehovet. Ljuset kan ju som bekant vara en lyxvara under vintern.
Den "bästa" erfarenheten jag själv har av javamossa fick jag i ett 105-liters kar med endast två glödlampor på 15 watt. Ingen extra gödning tillsattes och jag mins inte vilken art det var men när jag vägde "massan" så visade vågen på 2 kg!!! Hur mkt av den vikten som bestod av vatten kan jag såklart inte bedömma men kanske kan det vara intressant att begrunda faktumet att väl samtliga tre växtarter som du "övervintrade" är arter med ett relativt litet ljusbehov...eller?*-)
Nu skall jag förövrigt ut och promenera i "vintervädret"...Det är för tillfället 11 grader varmt..."i solen"...:o
Mvh/Andreas.