Hittade det här i Ciklidbladet nr 02/97. Angående importnyheter hos Aquarium Malawi AB
..."Aulonocara spec. "chiloelo": En helt ny Aulonocara. Fångas i
Moçambique. Den påminner en hel del om A. haenschbaenschi, med den skillnaden att den är mer jämnt blå på kroppen och att kragen är mer röd/orange. Enligt Ad Konings och Stuart M. Grant så är det här en av de få verkligt nya varianter som finns inom Moçambiques vatten."
Så någon skillnad finns det tydligen men antagligen svårt att skilja på dem.
/Calle
Jag tittade för skojs skull på artregistret, där fanns chiloelon med den kallades även red flush. Dom kallade den för stuartgranti.
Jag har själv haft mdokan, cobwen och chiloelon, alla dom har mörka honor, så dom skulle jag aldrig våga blanda.
Sedan så såg jag att det fanns även en som kallades ngara, men det tror jag är samma som mdokan, den har alltid hetat ngara mdoka.
Ja sedan varför dom kallar alla dom varianterna för stuartgranti, det är för mig oförklarigt. Färgen på dom är ju från gult till helt blåa och även med röda inslag.
Nej varför heter dom inte helt enkelt. Aulonocara och sedan fångstplats, tex den helt blåa, Cobwe. eller aulonocara usiya, den är ju mest gul.
Det är inte att undra på att folk inte kan se på sina fiskar vad dom kallas i böckerna.Janne