Helt plötsligt - som på beställning - så började det komma upp växtnäringstrådar när jag börjat fundera på detta...hrm, detta är verkligen know nothing-land för mig. Men kanske räcker det att kapsyla i Easy-life regelbundet för att få fart på grejorna (växterna)?
Mja. Bottengödning funkar oftast alldeles utmärkt, om man ger sig in i det. Ett krux med det är att om man vill plantera om eller göra något annat med botten så brukar mängder med näring frigöras i vattenkolumnen. Då vädrar algerna morgonluft och kör igång med fortplantningen. Easylife gör inte särdeles mycket för växterna, det "kapslar" enbart in olika näringsämnen som redan finns i vattnet och ser till att det landar i botten. Landar det på fel ställe kommer växterna inte åt det.
Jag rekommenderar först och främst Tropicas Plantnutrition (tidigare Tropica Mastergrow, TMG). Där göder man i vattenkolumnen, så får man minsta problem är det enkelt att rätta till genom vattenbyte. Jag sågar däremot inte alls bottengödning, det är mer en fråga om tycke och smak. Båda sätten funkar, men personligen tycker jag gödning i vattenkolumnen är enklare att hålla koll på.
Hilsen,
P