En fråga till... hur lång tid tog det när din hane blidde så aggresiv mot honan?
sen läste jag på nån sida att grammodes kunde bli 30cm vilket e väldigt stort å större än vad jag hittat... denna sidan beskriver den så:
http://www.fishprofiles.com/files/profiles/216.htm
sen såg jag att nol ciklidhobby fått in Cacuetaia umbrifera som verkar vara en väldigt fin men ack så aggresiv å lurig... e det nått man kan ha med grammodes eller e jag helt ute å seglar? =)
Undrar om det inte är mina umbriferayngel som har hittat till nol? :D
Jag har haft grammodes och har umbrifera.
Grammodes fick jag aldrig någon ordning på, de bara slogs hela tiden. Även när de gick i mitt 3m kar. Så gott om utrymme verkade inte hjälpa något. Till sist hade jag på försök ett par i 3m karet och ett annat i ett 2m kar. Men lyckades inte få dem till att samsas. Jag fick intrycket att de vill gå för sig själva och kan bara samsas när det är lek på gång.
Vad det gäller umbriferan så är det lite si och så med dess aggressivitet. Vissa fiskar som jag har haft i karet tolererar den definitivt inte och då är det lika bra att ta bort dem igen för annars finns det risk att de helt enkelt dör. Andra fiskar klarar sig rätt bra mot dem.
Har med framgång haft H Nicaraguensis i karet, trots att de var mindre så var det inga problem för dem att ta revir och även få fram yngel. Nicaraguensis är ju hyfsat aggressiv.
Faktum är att mitt par av P Splendida (en extremt fredlig art) också lyckades få fram yngel en gång men det var under lite andra omständigheter.
Är övriga fiskar bara något så när framfusiga så klarar de sig rätt bra, jag har noterat att umbriferan inte verkar vara så glad i att slåss i egentlig mening (munkamp), räcker det inte med att blåsa upp sig så simmar den därifrån.
Hur pass aggressiva de blir när de blir större (mina är 21-23 cm) vet jag inte än.