Rickard Akvarium Nu har jag hittat en tillverkare till karet som kommer att bli 2000X800X700. Det är Jagefeldts Glasmästeri i Lysekil. Finns det någon som har erfarenhet av dessa eller förslag på annan?
Markus_A Nu har jag hittat en tillverkare till karet som kommer att bli 2000X800X700. Det är Jagefeldts Glasmästeri i Lysekil. Finns det någon som har erfarenhet av dessa eller förslag på annan? För många årsedan jobbade jag i zoobutik i Uddevalla och då tog vi ofta kar från honom och dom var alltid bra. Har ett 375 själv därifrån och det har aldrig varit problem.
Micke-Jarhl Jag fuskade o köpte mitt färdigt med dom måtten :) Tjusigt Kaj! Stora diskus i det kan jag tro ;)
Rickard Det är svårt att hitta ett färdigt "paket" när man vet vilka mått man vill ha. Eftersom jag skall ha Altum "känns" 60 cm högt lite för lite och har man 80 cm går det inte att rengöra utan cyklop, alltså 70 cm och det finns knappt att få tag på. Sedan finns det färdiga möbler i måttet 200X80 vilket förenklar den biten (jag är ingen möbelsnickare).
cfakvarielagret Jag fuskade o köpte mitt färdigt med dom måtten :) Har du ställt aluramen på frigolit ? kolla med Aquastabil om dom gillar det är det en plyfaskiva under det gillar jag
kajp Har du ställt aluramen på frigolit ? kolla med Aquastabil om dom gillar det är det en plyfaskiva under det gillar jag Det är en 1 cm frigolitskiva o en lika tjock skiva båtplyfa Btn är den stora amazonas o är 60 hög.
Rickard Aquastabil Jag har hört att dom slarvar med tillverkningen av sina kar (dåliga siliconfogar) så jag är lite skeptiskt till deras kar. Man vill inte ha 1125 liter vatten i huset (tänk bara vad 1 liter mjölk gör på köksgolvet).
cfakvarielagret Det är en 1 cm frigolitskiva o en lika tjock skiva båtplyfa Btn är den stora amazonas o är 60 hög. När Aquastabil levererar sina bänkar medföljer en frigolit som är 0,5cm och ska vara under glaset men inte på ramen.
Rickard Det finns aggregat som man inte behöver CO2 flasker hur funkar det? Är det någon som vet för det blir enklare att använda kolplattor istället för gasflaskor.
olof Hej! Jag har ingen erfarenbhet av Co2 men jag tror att tub är mycket enklare. Ju större desto bättre eftersom det är frågan om ett mycket stort akvarium i Co2 sammanhang. mvh olof
Rickard Det har kommit igång nu Här är karet och modulerna i nu skall jag bara limma dit dom och fixera alla slangar, reaktor bottenvärmare mm.
Rickard Tungt Vi var 4 st när vi skulle bära in karet och vi fick ställa det på högkant vilket innebar att ena sidan blev med 19 mm glas och andra tomt. Eftersom karet väger 225 kg dessutom med snebelastning samt att det var trångt i hallen (max 4 pers) samt trappan ner till gillestugan, tog denna flytt på ca 11 m ca. 45 min. Det var jä..ligt tungt.