Jaha
Klart man kan ha snabbväxare från start, kväve är väl oftast den största risken vid uppstart av ett kar. Kruxet är ändå precis som Tropfrog skriver att när det blir kvävebrist så stannar växterna av och algerna får mer spelrum. Alger överlever på betydligt mindre näring än högre växter. Sedan detta med ljusspektra, det är jag helt övertygad om att man inte behöver fundera särdeles mycket över. Visst, det skrivs en del på flera håll om att olika spektra gynnar olika saker, men både växter och alger är rätt anpassningsbara. Enligt min mening är orsaken till olika alger nästan alltid att finna i obalansen mellan olika näringsämnen eller att karet är instabilt (t ex varierande CO2-halter). Att dra ner på belysningstiden något kan hjälpa på marginalen, men att stoppa alger genom att byta lysrör (spektra) tror jag är rätt verkningslöst. Snarare borde det kunna vara direkt kontraproduktivt - växterna tar längre tid på sig att ställa om från ett spektra till ett annat, och i det glappet hinner algerna dra iväg ytterligare.
Hilsen,
P
Så de erfarenheter jag fått stämmer inte då?
Menar...räckte med att jag böt från marine till powerglo vid trådalger....karet 310liter hade då bara varit igång 5dygn.
Sen om man får ex. kiselalger så kan man oftast välja lysrör som inte avger mycket rött efter som kiselalger nyttjar rött för sin tillväxt.
Kvävebrist uppstår väl om man har halv dan syresättning och fiskbestånd?
Menar att flera fiskar och bra foder får ju bukt med en del alger.
Men om nu alla tycker att jag snackar i natt mössan...
Så kan jag bara påpeka att jag enbart läst den såkallade amatörbiologen.
så jag kan ha fel.
Annars så kanske dosering KNO3 kan få bukt med kvävet.
Men om man inte vill krångla med gödning eller näringstillskott så vad gör man då?
Växterna tar väl bara upp kväve vid ljustimmarna???
Minskning av ljustimmar borde väl vara bra?
Fiskar av ger bland annat kväve?
Så flera fiskar skulle väl klara av att upprätt hålla kvävebalansen?
Drastiskt minska flödet på filtret då bakteriekulturen vid start lever på kväve och andra näringsämnen för att få bra kolonisation av egen tillväxt ökning.