Svar til Erick
:D
Erik ÅI gamla akvarieböcker, 50 år eller mer, finns en tigercichlid med namnet Cichlasoma cutteri. Under 1970-talet var Cichlasoma spilurum vanlig i handeln. C. cutteri ansågs vara ett synonymt namn. Förra året reviderades den här gruppen fiskar och nu finns det en Cryptoheros spilurus och en Cryptoheros cutteri samt dessutom den nya arten Cryptoheros chetumalensis. Om akvariefisken på 1930-talet och den på 1970-talet (och som fortfarande förekommer då och då) är samma art eller två olika är det ingen som har utrett. Inte heller vilket namn som hör till vilken akvariestam (såvitt JAG vet). Enklast är väl att kalla dem som finns i svenska akvarier för Cryptoheros spilurus tills vidare.
:) Hei Erik, det som er så artig at jeg har hatt Cryptoheros i mange år, men ikke lengre nå, og jeg sa at jeg hadde C. cutteri, ikke C. spilurum, mens andre har sagt at dette var spilurum. Jeg har hardnakket holdt på cutteri av Fowler, og så kommer da revisjonen som jeg egentlig har ventet på, og forteller meg at jeg har rett. Så Cryproheros cutteri er nå rett. For enkelt skyld skiller de seg fra spilurum i farger, tegninger etc.